نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | گروه نقشه برداری رادیان

تهیه نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | تهیه نقشه 1/2000 | تفکیک زمین | نقشه شمیم | ماده 147

نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | گروه نقشه برداری رادیان

تهیه نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | تهیه نقشه 1/2000 | تفکیک زمین | نقشه شمیم | ماده 147

نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | گروه نقشه برداری رادیان
گروه نقشه برداری (رادیان نقشه) آماده همکاری جهت انجام کلیه امور ثبتی و نقشه برداری


شماره تماس: 09194187659

ایمیل: radianmap@gmail.com



شرح کامل خدمات نقشه برداری گروه رادیان نقشه توسط پیشرفته ترین تجهیزات نقشه برداری:

" ارائه نقشه های ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی "

_تهیه نقشه UTM جهت املاک قولنامه ای و سند مشاعی(ماده 147)
_تهیه نقشه UTM جهت تک برگی کردن سند املاک دارای سند
_جانمایی اسنادی که حدود دقیق ملک آن ها مشخص نیست؛ به همراه تاییدیه های لازم
_بررسی و تهیه نقشه های ثبتی مورد نیاز شهرداری ها ، ادارات ثبت ، …
_جانمایی پلاکهای ثبتی و بررسی تداخل با املاک مجاور
_بررسی و تعیین متراژ دقیق املاک با دوربینهای نقشه برداری
_بررسی طرح تفصیلی ملک
_تفسیر عکس هوایی املاک و اراضی
_جانمایی پلاکهای ثبتی روی عکس هوایی
_تهیه نقشه ۱/۲۰۰۰ پلاک ثبتی
_تهیه نقشه های بلوکی و کادر
_برداشت و تهیه نقشه عرصه و اعیان
طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۰۷:۴۹ ب.ظ

نقشه یو تی ام چیست و چگونه تهیه می شود؟

نقشه یو تی ام  چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

نقشه یو تی ام  نقشه ای می باشد که واقع شده در یک سیستم مختصات جهانی است که مخفف جمله ذیل می باشد

Universal Transverse Mercator

واژه مختصر آن  UTM نامیده می شود و به معنی موقعیت دقیق بر روی کره زمین به طوری که این مختصات منحصر به یک نقطه خاص باشد.مبتکر سیستم تصویر استوانه ای نجاری به نام جرارد مرکاتور(Gerard Mercator)  می باشد و بدین ترتیب سیستم تصویر استوانه ای در منابع علمی نیز به سیستم تصویر مرکاتور معروف است.

نقشه یو تی ام نقشه ای است که اداره ثبت برای صدور سند تک برگی نیاز دارد. یعنی اداره ثبت موقعیت دقیق گوشه های ملک را بر روی کره زمین به طوری که منحصر به همین زمین باشد را در سیستم کاداستری کشور ثبت می کند و بر اساس آن سند تک برگی را صادر می کند.این مختصات به صورت شناسه جام در پایین سمت راست سند درج می شود و همچنین موقعیت ملک در سیستم کاداستری کشور به صورت کروکی در پایین گوشه سمت راست درج می شود.

به این ترتیب هیچ ملک دیگری در این موقعیت یو تی ام و با این کد مختصات یو تی ام نمی تواند به امور ثبتی بپردازد. این امر موجب می شود مشکل تداخل زمینها و همچنین مشکل چند سند صادر شدن برای یک قطعه زمین کاملا برطرف شود.

نظر به اهمیت نقشه یو تی ام و الزام به دقت بالای گواهی مختصات یو تی ام گوشه های ملک، لازم است در انتخاب کارشناس نقشه بردار تهیه کننده نقشه یو تی ام ملک خود دقت کنیم.زیرا کارشناس ذیصلاح صلاحیت تهیه نقشه یو تی ام با استاندارد های ادارات دولتی را دارد.

کما اینکه اداره ثبت نیز تنها نقشه های یو تی ام با دقت و فرمت استاندارد و ممهور شده توسط کارشناس رسمی دادگستری و یا نقشه بردار رسمی نظام مهندسی را قبول دارد. توجه داشته باشد که مهر کارشناسان رسمی رشته های عمران و راه و ساختمان به هیچ وجه قابل قبول اداره ثبتی نمی باشد و نقشه مورد قبول نخواهد بود.

 

تفاوت اصلی نقشه یو تی ام با نقشه های دیگر

تفاوت اصلی نقشه یو تی ام با نقشه های دیگر در سیستم مختصات یا همان شبکه بندی روی نقشه است ، در نقشه برداری نقشه باید چند مشخصه اصلی داشته باشد تا بتوان آن را نقشه نامید :

 ۱ - سیستم مختصات (شبکه بندی روی نقشه با اعداد کنار نویس آن)

۲- مقیاس یا اسکیل می باشد

 اگر بر روی نقشه ای یکی از این دو مورد مشخص نباشد آن برگه حاوی اطلاعات یک کروکی بیشتر نیست و نمی توان آن را نقشه نامید ، پس از عنوان این مطلب باید گفت هر نقشه ای با هر حجم اطلاعاتی را می توان در سیستم مختصات یو تی ام نشان داد و آن را نقشه یو تی ام نامید اما نکته مهم در مورد نقشه های املاک مشخص بودن مشخصه هایی چون ابعاد ، مساحت و زوایا روی نقشه است که باید با دقت بالا مشخص باشند .

پس بصورت خلاصه در نقشه های یو تی ام املاک که جهت ارائه به ثبت و شهرداری ها آماده می گردند باید مشخصه های زیر وجود داشته باشد :

  1. سیستم مختصات آن یو تی ام UTM باشد .
  2. ملک بر روی نقشه دو هزارم منطقه (در صورت موجود بودن) جانمایی شده باشد.
  3. ابعاد و مساحت ها در آن با دقت سانتیمتر مشخص باشد .

و همچنین با توجه به نیاز سفارش دهنده در آن اطلاعات اضافه ای مثل عرض معابر و گذرهای اطراف مشخص باشد یا میزان فاصله تا عارضه ای خاص درج گردد و یا زوایای اضلاع در آن مشخص باشد و ...

تهیه نقشه یو تی ام

برای تهیه نقشه یو تی ام نیاز به مراجعه به هیچ ارگانی نیست. تنها با یکی از کارشناسان رسمی رشته نقشه برداری تماس بگیرید تا دو مرحله ی کار شامل:

  1. مرحله ی زمینی ، برداشت میدانی چهارگوشه ملک و عوارض مهم (بسته به ارگانی که نقشه باید ارائه شود) با دستگاههای دقیق نقشه برداری و سپس
  2. مرحله ی دفتری ، کارتوگرافی و پلات و ممهور کردن نقشه های نهایی انجام شود.
  3. در مواردی که مساحت زمین کم است و مالک اشراف کامل به حد و مرز اربعه (شمالا، شرقا، جنوبا، غربا) ملک دارد :
  4. ملک دیوارکشی و حصارکشی شده است
  5. ملک محدود به ملک های مجاور شده به طوریکه چهارطرف ملک بسته شده است
  6. ملک با مرزهای طبیعی مانند نهر، سنگ چین و غیره قابل رویت است

کارشناس رسمی تهیه نقشه یو تی ام

نقشه بردار کارشناس رسمی طبق آنچه مالک به عنوان حدود ملک خود در محل ملک به نقشه بردار نشان می دهد (طبق معرفی مالک) برداشت نقشه برداری از ملک را با دستگاههای دقیق انجام می دهد و نقاط مهم را برداشت و ذخیره می کند.

بنابراین باید گوشه ها و حدود ملک از قبل تثبیت شده باشند که با دستگاههای نقشه برداری از جمله دوربین نقشه برداری و گیرنده مولتی فرکانس متصل به سامانه شمیم توسط نقشه بردار کارشناس رسمی برداشت و در سیستم ثبت شوند.

دیوارکشی بهترین حالت تثبیت حدود و گوشه های ملک است. اما نیم دیوار یا فنس هم می تواند ملاک قرار گیرد به شرط اینکه قدیمی باشد و تثبیت شده باشد. به این معنی که مجاورین ملک این مرزها را پذیرفته باشند و یا آنها نیز بر اساس همین مرز مشترک در اداره ثبت مربوطه نقشه یو تی ام ثبت کرده باشند و سند گرفته باشند.

نقشه یو تی ام یکی از مدارک الزامی برای تبدیل سندهای دفترچه ای قدیمی به سند تک برگی وم همچنین برای اخذ جواز ساخت از شهرداری است.

نقشه یو تی ام از اهمیت ویژه ای هم از نظر حقوقی و هم از نظر فنی برخوردار است. به همین دلیل است که الزاما نقشه باید توسط نقشه بردار کارشناس رسمی تهیه و ممهور شود.

 از نظر فنی نقشه باید طبق دستورالعمل استاندارد فنی تهیه شود به طوری که دقت تهیه نقشه سانتی متر باشد و فرمت نقشه پلات طبق استاندارد تعریف شده برای نقشه یو تی ام باشد و تمام اطلاعات مورد نیاز کارشناس اداره ثبت و شهرداری و یا هر ارگانی که دستور تهیه نقشه UTM را داده است در نقشه یو تی ام آورده شود.

از نظر حقوقی نیز نقشه یو تی ام ملاک صدور سند تک برگی و جواز ساخت است. به طوری که طولها و مساحت مندرج در نقشه یو تی ام عینا وارد سند تک برگی می شود و همچنین جواز ساختمان و محاسبات تراکم و دستور نقشه بر دقیقا بر اساس نقشه یو تی ام صادر می گردند.

بنابراین کوچکترین خطایی در تهیه نقشه یو تی ام UTM منجر به صدور اسناد رسمی اشتباه خواهد شد. به همین دلیل نقشه های یو تی ام UTM طبق دستورالعمل ادارات ثبت و شهرداری، توسط نقشه بردار اداره ثبت و دفاتر خدمات الکترونیک چک مجدد می شوند تا در صورت مشاهده خطا در همین اول کار نقشه تصحیح شود تا این خطا به مراحل بالاتر و صدور اسناد رسمی کشیده نشود.

همانطور که گفته شد نقشه یو تی ام UTM هم از نظر حقوقی و هم از نظر فنی دارای اعتبار خاصی است. به همین دلیل نظر و درخواست مالک هیچ تاثیری در نظر کارشناس رسمی تهیه کننده نقشه یو تی ام UTM نباید داشته باشد. لذا خواهشمند است به هیچ عنوان درخواست تغییر طولها و مساحت را نفرمایید. دیتابیس نقشه یو تی ام UTM داده هایی است که مستقیما از دوربین و دستگاههای دقیق نقشه برداری تخلیه شده است.

این داده ها مبنای ترسیم نقشه یو تی ام UTM است و کارشناس حق تغییر و دستکاری اطلاعات خام را نداردو بطوریکه این اطلاعات خام نیز باید به صورت لوح فشرده (سی دی) به نقشه بردار کارشناس اداره ثبت و شهرداری تحویل داده شود تا از صحت و دقت اطلاعات برداشت شده هنگام نقشه برداری از ملک اطمینان حاصل شود.

دستگاه های نقشه برداری از جمله دوربین نقشه برداری (توتال استیشن) و گیرنده مولتی فرکانس متصل به سامانه شمیم عینا وضع موجود ملک را ثبت و ذخیره می کنند. بنابراین این نقشه بردار نیست که زمین شما را کوچک یا بزرگ می کند. مساحت زمین عینا حاصل تخلیه و ترسیم داده های ذخیره شده در دستگاه های نقشه برداری است.

حتی خود مهندس نقشه برداری تا لحظه ای که ترسیم نهایی شود نمی داند مساحت ملک چقدر است و آیا کوچکتر از انتظار مالک است یا بزرگتر. هر چه هست همان واقعیت و وضع موجود ملک است. بنابراین تابع نظر کارشناسی باشید و نقشه را مستقیما تحویل اداره ثبت یا شهرداری دهید.

نقشه یو تی ام به نقشه ای گفته می شود که بر روی زمین تعریف شده باشد و تمامی نقاط بر روی آن دارای مختصات باشند که مجموعه ای از این مختصات ها را در سیستم مختصات جهانی یو تی ام جمع آوری کرده اند و از این سیستم در بحث کاداستر استفاده می شود که موقعیت دقیق ملک را بر روی زمین مشخص می کنند.

امروزه از نقشه یو تی ام برای صدور سند برای ملک استفاده می شود که این نقشه پایه و اساس سند تک برگ است زیرا بر اساس نقشه یو تی ام موقعیت دقیق ملک را بر روی زمین مشخص می کنند و برای آن قطعه از زمین صادر می کنند که این نقشه توسط کارشناس رسمی دادگستری تهیه می شود.

زمانی که مالک درخواست سند تک برگ برای ملک بدهد باید تشکیل پرونده نیز بدهد که در این پرونده علاوه بر یک سری مدارک باید یک نقشه یو تی ام نیز از ملک تهیه شود که این نقشه باید توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری تهیه می شود به این صورت که با درخواست نقشه یو تی ام کارشناس مربوطه با استفاده از تجهیزات نقشه برداری در محل ملک مختصات گوشه ها و شکستگی های ملک را برداشت می کنند .

 بعد از آن با ترسیم نقشه با توجه به مختصات های برداشت شده و بعد از آن با جانمایی در نقشه تفکیکی ملک نقشه تهیه شده تبدیل به نقشه ای با مختصات های یو تی ام می شود و این نقشه را چاپ کرده و با مهر و امضای کارشناس رسمی دادگستری به دست مالک می رسانیم ک تا برای صدور سند تک برگ اقدام شود.

نقشه UTM یک سری موارد مورد نیاز برای سازمان ها را ارائه می دهد تا شناسایی ملک مورد نظر به دقت صورت بگیرد. مثلاً متراژ، موقعیت مکانی، همسایگی و وضعیت کلی ملک ارزیابی می شود.

 تهیه نقشه یو تی ام سبب می شود که مساحت دقیق عرصه بر اساس صدم متر مربع مشخص شود. متراژ دقیق حدود و همسایگی های ملک نیز ارزیابی شود. موقعیت ملک بر اساس حدود مشخص شود و شکستگی های مهر ارزیابی شود. موقعیت مکانی مرکز ملک بررسی می شود و همینطور شامل یک سری اطلاعات اضافی از بنا است که توسط اداره مربوطه درخواست شده است.

واحد طولی نقشه های یو تی ام متر است در این نقشه شرایط تبدیل واحد متر به درجه، درجه دقیقه و درجه دقیقه ثانیه وجود دارد. مختصاتی که از نقشه یو تی ام به دست می آید، مسطح و افقی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۰۰ ، ۱۹:۴۹
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659