نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | گروه نقشه برداری رادیان

تهیه نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | تهیه نقشه 1/2000 | تفکیک زمین | نقشه شمیم | ماده 147

نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | گروه نقشه برداری رادیان

تهیه نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | تهیه نقشه 1/2000 | تفکیک زمین | نقشه شمیم | ماده 147

نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | گروه نقشه برداری رادیان
گروه نقشه برداری (رادیان نقشه) آماده همکاری جهت انجام کلیه امور ثبتی و نقشه برداری


شماره تماس: 09194187659

ایمیل: radianmap@gmail.com



شرح کامل خدمات نقشه برداری گروه رادیان نقشه توسط پیشرفته ترین تجهیزات نقشه برداری:

" ارائه نقشه های ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی "

_تهیه نقشه UTM جهت املاک قولنامه ای و سند مشاعی(ماده 147)
_تهیه نقشه UTM جهت تک برگی کردن سند املاک دارای سند
_جانمایی اسنادی که حدود دقیق ملک آن ها مشخص نیست؛ به همراه تاییدیه های لازم
_بررسی و تهیه نقشه های ثبتی مورد نیاز شهرداری ها ، ادارات ثبت ، …
_جانمایی پلاکهای ثبتی و بررسی تداخل با املاک مجاور
_بررسی و تعیین متراژ دقیق املاک با دوربینهای نقشه برداری
_بررسی طرح تفصیلی ملک
_تفسیر عکس هوایی املاک و اراضی
_جانمایی پلاکهای ثبتی روی عکس هوایی
_تهیه نقشه ۱/۲۰۰۰ پلاک ثبتی
_تهیه نقشه های بلوکی و کادر
_برداشت و تهیه نقشه عرصه و اعیان
طبقه بندی موضوعی

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۰۴ ق.ظ

تهیه نقشه یو تی ام سازمان ثبت اسناد و املاک

 

 

همانطور که می دانید اداره ثبت کل استان تهران برای هر یک از ادارات ثبت یک حوزه مشخصی را تعیین کرده است که هر اداره ثبت فقط در مورد زمینهای واقع در حوزه ثبتی خود دارای اختیار جهت انجام امور ثبت املاک است.

در مواردی به خصوص در مورد زمینهای کشاورزی بزرگ، زمین در حوزه ثبتی دو اداره واقع شده است. به این معنی که قسمتی از زمین در حوزه ثبتی یک اداره و قسمت دیگر آن در حوزه ثبتی اداره ثبت مجاور واقع شده است

 

می توان گفت که این اتفاق یک بدشانسی است. چراکه تمام پروسه اداری مربوط به ملک، به عنوان مثال صدور سند تک برگی، باید در هر دو اداره تشکیل پرونده و پیگیری شود. از آنجایی که اولین مرحله در پروسه اداری صدور سند تک برگی، تهیه نقشه یو تی ام UTM و گرفتن تایید آن از اداره ثبت است، در مورد این زمینها باید نقشه یو تی ام UTM مربوط به ملک در هر دو اداره بررسی و به تایید هر دو اداره برسد که بتواند در سیستم کاداستری کشور ثبت شود.

در این موارد باید صبور باشید و تنها کاری که از دست شما جهت تسهیل و تسریع پروسه برمی آید این است که در تهیه نقشه یو تی ام UTM ملک دقت کافی را به خرج دهید که بتوانید به راحتی تایید هر دو اداره را در مورد نقشه یو تی ام UTM ملک بگیرید. اگر نقشه یو تی ام UTM منطبق با استانداردها نباشد و حتی ایراد کوچکی داشته باشد مطمئنا در گرفتن تایید همزمان هر دو اداره ثبت با دو کارشناس مختلف با سلایق مختلف دچار مشکل خواهید شد و در دعوای بین دو کارشناس در دو اداره ثبت مختلف، پرونده ملک سالها درگیر گذر از مرحله اول که مهمترین مرحله هم هست، یعنی تایید نقشه یو تی ام UTM می شود.

اما اگر نقشه یو تی ام UTM به صورت استاندارد و با بالاترین دقت توسط کارشناسان رسمی امور ثبتی تهیه شود ، دیگر دلیلی برای ایراد گرفتن و تغییر نقشه باقی نمی ماند و به راحتی از هر دو کارشناس در هر دو اداره ثبت تایید را در همان وهله اول خواهید گرفت. گروه کارشناسان رسمی ما با داشتن سالها تجربه در تهیه نقشه یو تی ام UTM برای منظورهای مختلف و جهت ارائه به ادارات و ارگانها و سازمانهای مختلف مرتبط با امور ملکی، خوشبختانه به یک سیستم بی نقص منطبق با آخرین دستورالعمل ها و استانداردها دست یافته است که به جرات در تایید نقشه یو تی ام UTM تهیه شده توسط ما تضمین “تایید در همان وهله اول” را می دهیم.

البته زمینهای بزرگ علاوه بر نقشه یو تی ام UTM وضع موجود، عموما مشمول تو ملزم به تهیه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی نیز می شوند که پیچیده تر و تخصصی تر است. لذا توصیه اکید می کنیم اولا هر دو نقشه توسط یک کارشناس و ثانیا هر دو نقشه یو تی ام UTM وضع موجود و سابقه ثبتی (جانمایی پلاک ثبتی) به طور همزمان تهیه شوند که تمام ابهامات و اشکالات ثبتی و سندی قبل از ارائه نقشه به اداره ثبت برطرف شود. بنابراین انتخاب کارشناس خبره و با سابقه در امور ثبتی مهمترین کمکی است که مالک می تواند به خود بکند. این کمک را از خود دریغ نکنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۰۱:۰۴
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹ ق.ظ

نقشه یو تی ام زمین شیبدار

 

در مورد زمین های شمال تهران که دارای شیب هستند و اختلاف ارتفاع از شمال ملک به جنوب ملک قابل توجه است, به عنوان مثال منطقه ی الهیه تهران، علاوه بر نقشه یو تی ام UTM  که نقشه مسطحاتی است و ابعاد و مساحت ملک را گواهی می کند, نقشه ی توپوگرافی که وضعیت ارتفاعی ملک را در هر نقطه را مشخص می کند نیز از ضروریات است.

 

چراکه برای تهیه نقشه های معماری و طراحی ملک, به خصوص که این نوع ملک ها معمولا جهت ساخت برج های بلندمرتبه استفاده می شوند, باید وضعیت شیب ملک و ارتفاع ملک در گوشه ها و هر نقطه در محدوده ملک با دقت بالا جهت طراحی و همچنین تخمین عملیات خاکبرداری و خاکریزی مشخص باشد.

لذا توصیه می شود در زمانی که طبق دستور شهرداری و اداره ثبت, مالک موظف به تهیه نقشه یو تی ام UTM  از ملک می شود و کارشناس رسمی نقشه برداری دوربین و تجهیزات نقشه برداری را در محل ملک مستقر می نماید، از کارشناس درخواست کنید که برداشت توپوگرافی از ملک را نیز انجام دهد که هم در وقت و هم در هزینه شما صرفه جویی خواهد شد.

البته هزینه برداشت توپوگرافی ملک جدا از هزینه برداشت یو تی ام UTM است اما این هزینه کمتر از زمانی خواهد بود که دستگاهها مستقلا و فقط برای برداشت توپوگرافی در محل ملک مستقر شوند.

به این معنی که وقتی یک بار دستگاه و تجهیزات در محل ملک مستقر می شود هم از نظر هزینه و هم از نظر زمانی به صرفه تر است که هر دو کار یو تی ام UTM و برداشت توپوگرافی همزمان انجام شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۰۰:۴۹
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵ ق.ظ

نقشه utm زمین کشاورزی

 

نقشه یو تی ام تداخل در مرزهای زمین های کشاورزی | نقشه یو تی ام | نقشه   یو تی ام | نقشه یو تی ام زمین

در مورد اراضی کشاورزی که قطعه زمین بسیار بزرگ است و مرزها روی زمین مرزهای طبیعی و یا حصار و فنس هستند که خط مشخصی مثل دیوارکشی ندارند, جانمایی پلاک ثبتی باید به طریقی انجام شود که هیچ تداخلی با پلاک های ثبتی مجاور نداشته باشد. وگرنه پروسه ی کار تا رفع تداخل و یا مصالحه با زمین های مجاور متوقف می شود.

 

 

اگر پلاک های ثبتی مجاور قبلا در اداره ثبت مربوطه سند تک برگ گرفته باشند به این معنی است که حدود و مرز آنها در سیستم اداره ثبت تثبیت شده است. بنابراین لازم است نقشه ی یو تی ام UTM ثبت شده در اداره ثبت از آنها را داشته باشیم که بر اساس مرزهای زمین های مجاور, مرز زمین شما تثبیت شود تا هیچ تداخلی پیش نیاید.

اما اگر زمین شما اولین زمینی است که برای سند تک برگ اقدام کرده است, جای نگرانی نیست چراکه مجاورین شما هیچ نقشه ای در سیستم اداره ثبت ندارند که بخواهد برای تثبیت مرز شما ایجاد مشکل و تداخل کنند.

پس به این نتیجه می رسیم که نفر اول بودن در اخذ سند تک برگی بسیار مهم است. به این ترتیب این همسایه ها هستند که باید مرز خود را با مرز شما تطبیق دهند چون شما اولین نقشه یو تی ام UTM را در سیستم اداره ثبت مربوطه ثبت کرده اید.

جانمایی پلاک ثبتی و تثبیت مرزهای زمین های بزرگ که عمدتا کشاورزی هستند کار پیچیده و نیازمند انجام توسط کارشناسان رسمی امور ثبتی است که علاوه بر رفع تداخل با زمین های مجاور, مساحت و حدود اربعه زمین با سند منگوله دار/بنچاق مغایرت پیدا نکند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۰۰:۳۵
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659

 

نقشه یو تی ام سازمان جهاد کشاورزی استانها | نقشه یو تی ام سازمان میراث فرهنگی | نقشه یو تی ام ادارات آب و برق و گاز | نقشه یو تی ام سازمان منابع طبیعی | نقشه یو تی ام زمین های مشاعی

 

 

 

 

نقشه یو تی ام (UTM) برای سازمان جهاد کشاورزی استانها

   سازمان جهاد کشاورزی استان های مختلف جهت بررسی سابقه زراعی بودن اراضی و خارج شدن اراضی از زمره اراضی ملی و  تحقق مالکیت افراد بر زمین های زراعی ، مالکین محترم را جهت تهیه نقشه یو تی ام UTM از ملک خود و همچنین جانمایی آن قطعه زمین بر روی چند دوره عکس هوایی به کارشناسان رسمی نقشه برداری ارجاع می دهند ، کارشناسان پس از بررسی مدارک با حضور میدانی  ، نقشه یو تی ام UTM دقیق با دقت سانتیمتر از ملک موردنظر تهیه می نمایند و سپس موقعیت ملک بدست آمده را  با استفاده از ژئو رفرنس نمودن عکس های هوایی بر روی عکس های هوایی انتقال میدهند و آن را تایید و گواهی می نمایند و مالکین محترم می توانند با در دست داشتن این نقشه ها و عکس های تایید شده جهت اخذ اسناد مالکیتی خود اقدام نمایند.

نقشه یو تی ام UTM برای سازمان میراث فرهنگی

تمام املاک‌میراث فرهنگی دارای حریمی مشخص در اطرافشان می باشند که ساخت و ساز املاک در این حریمی باید بر اساس اصولی خاص صورت پذیرد لذا در صورتی که ملک شما در محدوده یکی از آثار تاریخی واقع شده است مطمئنا پس از مراجعه به شهرداری ، یک رفت و برگشت کاری به سازمان میراث فرهنگی خواهید داشت این سازمان جهت ابراز نظر مالکان را به کارشناسان رسمی نقشه برداری جهت تهیه نقشه ملکشان در سیستم مختصات یو تی ام UTM ارجاع می دهند ، که پس از تهیه و ارائه این نقشه به سازمان میراث فرهنگی می توانید با ارائه جوابیه آن به شهرداری مربوطه باقی مراحل ساخت و ساز را پیگیری نمایید ، ضمنا توصیه می نمایم نقشه تهیه شده به صورتی تهیه گردد که مطابق با فرمت نقشه مورد نظر اداره ثبت و شهرداری نیز باشد تا از هزینه های آتی تهیه نقشه جلوگیری گردد و در مراجعات بعدی به این ارگانها نیز بتوان از آن استفاده نمود .

نقشه یو تی ام UTM برای ادارات آب و برق و گاز

با توجه به روز افزون شدن استفاده از سیستم های اطلاعات مکانی  (GIS) در ادارات مختلف، مالکین جهت اخذ اشتراک زیر ساخت های ملک خود نیاز به ارائه نقشه جانمایی ملک در سیستم مختصات UTM و با فرمتهای DWG  و SHP دارند تا کارشناسان آن اداره قادر به جانمایی ملک در کنار انشعابات ، ایستگاه ها ، پست ها و و به تبع آن ارائه اشتراک باشند ، که جهت انجام امر تهیه نقشه باید از کارشناس رسمی نقشه برداری کمک گرفت .

نقشه یو تی ام UTM برای سازمان منابع طبیعی

اگر زمینی دارای سابقه کشت و زرع نباشد جزء اراضی منابع طبیعی محسوب می شود. به همین دلیل تهیه نقشه یو تی ام UTM جهت تعیین موقعیت (مختصات) دقیق ملک و سپس بررسی سابقه کشاورزی در محدوده تعیین شده الزامی است.

جهت تهیه نقشه یو تی ام UTM با فرمت و دقت مورد تایید سازمان منابع طبیعی ممهور به مهر کارشناس رسمی نقشه برداری، گروه کارشناسان رسمی نقشه برداری ما اعلام آمادگی می نماید.

نقشه یو تی ام (UTM) زمین های مشاعی

با عنایت با بالاتر رفتن ارزش اراضی معمولا تقسیم قطعه زمین به قطعات کوچکتر امری است اجتناب ناپذیر لذا برای دریافت سند برای قطعات کوچکتر باید نقشه یو تی ام UTM به صورت همزمان برای قطعه مادر و قطعه مورد نظر تهیه نمایید بصورتی که قطعه مشاعی روی آن مشخص باشد ، لذا در صورت مشاعی بودن قبل از تماس با کارشناس نقشه برداری حتما اطلاع کافی از حدود و مساحت قطعه زمین مادر کسب نمایید تا در هنگام برداشت زمینی همه چیز مشخص باشد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۰۰:۱۶
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۱۰ ق.ظ

نقشه یو تی ام دستور نقشه شهرداری

نقشه یو تی ام جواز ساخت | نقشه یو تی ام | هزینه نقشه یو تی ام | تهیه نقشه یو تی ام

زمانی که مالک یا سازنده ای قصد احداث بنایی را داشته باشد، پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، اولین گام، اخذ دستور نقشه جهت تهیه نقشه یو تی ام  از شهرداری است در دستور نقشه شهرداری مشخصات و ابعاد ملک موردنظر تعیین می شود.


 

 دفاتر خدمات الکترونیک بر اساس طول و عرض درج شده در سند، قالب ملک را یک مستطیل در نظر می گیرند و تمام نقشه های معماری در این مستطیل طراحی می شوند. در صورتی که حتی ملک با دو طول/دو عرض مساوی الزاما مستطیل نیست.

وجود زاویه در کنج های ملک تفاوت قابل توجهی در مساحت ملک ایجاد میکنند‌. در گذشته به دلیل نبود ابزارها و دستگاههای دقیق نقشه برداری، مساحت درج شده در سندهای قدیمی با فرض مستطیلی بودن ملک محاسبه و ثبت می شده است.

در صورتی که این فرض برای اکثر ملک ها صدق نمی کند. این فقط دوربین های نقشه برداری دقیق هستند که می توانند زاویه های ملک و در نتیجه مساحت واقعی ملک را اندازه گیری کنند. در صورتی که مهندسین ادارات ثبت و همچنین مهندسین دفاتر خدمات الکترونیک صرفا از متر استفاده می کنند که تنها تخمینی از مساحت و طولها را به دست میدهد.

اما متاسفانه همین تخمین دور از واقعیت، ملاک تمام طراحی ها و صدور پایانکار می شود. به این دلیل تست که به کرات تفاوت مساحت بین سند تک برگی و پایانکار دیده می شود. به علاوه اینکه گاها حذف پارکینگ در پروسه صدور سند تک برگی اتفاق می افتد. به دلیل در نظر نگرفتن زاویه های ملک در نقشه های معماری، خودرو ها به صورت قوطی کبریتی کنار هم چیده می شوند و تعداد در پایانکار درج می شود. اما در واقعیت به دلیل وجود زاویه ذاتی در حدود اربعه ی ملک و محل و زوایه ی ستونها، زاویه چرخش خودروها تامین نمی شود و کارشناس تفکیک آپارتمان نظام مهندسی مجبور به حذف پارکینگ می شود.

 

اکیداً توصیه می شود در مرحله دستور نقشه از ملک خود نقشه برداری دقیق انجام دهید و همان نقشه ملاک طراحی نقشه های معماری شود. در این صورت مغایرتی بین مساحت و تعداد پارکینگها در نقشه معماری و در نقشه های سند تک برگی بوجود نخواهد آمد. کما اینکه بسیاری از سازنده ها ملک را بر اساس مساحت پایانکار و پارکینگ دار بودن آپارتمان، ملک را پیش فروش می کنند و موقع صدور سند تک برگی همین حذف پارکینگ و تفاوت مساحت موجب اختلاف و گاها فسخ معامله و ضرر مالی خواهد شد.

هشدار در مورد تهیه نقشه یو تی ام UTM توسط دفاتر خدمات الکترونیک بدون دستگاههای دقیق نقشه برداری

برخی از کارشناسان دفاتر خدمات الکترونیک اقدام به تهیه نقشه یو تی ام UTM برای ملک های متقاضی جواز ساخت می کنند که به دلیل استفاده از ابزارهای غیردقیق مالک را در آینده ای نزدیک وقتی اقدام به گرفتن سند برای آپارتمانهای نوساز می کند دچار مشکل جدی می کنند.

بسیاری از ملک های تهران علی رغم اینکه به ظاهر مستطیلی با طول و عرض یکسان به نظر می رسند، در واقعیت دارای زاویه بود و مساحت واقعی ملک از ضرب ساده طول و عرض بسیار فاصله دارد. اما کارشناسان دفاتر خدمات الکترونیک با وسایل غیرحرفه ای مانند متر لیزری اقدام به تهیه نقشه بریا ملک می کنند. تنها وسایل حرفه ای دقیق، مانند دوربین های نقشه برداری هستند که می توانند زوایا را با دقت بالا برداشت کنند و مساحت دقیق ملک برآورد شود. و این کار صرف باید توسط کارشناسان رسمی نقشه برداری دادگستری/نظام مهنسی در حیطه امور ثبتی انجام شود.

متر لیزری صرفا برای اندازه گیری طول است نه زوایای ملک و نه مساحت!

به دلیل قیمت پایین تهیه نقشه یو تی ام UTM توسط دفاتر خدمات الکترونیک، بسیاری از مالکین دچار این اشتباه می شوند و خود را درگیر مسائل عدیده بعدی هنگام اخذ سند آپارتمانها پس از ساخت می نمایند.

جهت اخذ سند تک برگی، اگر ملکی زاویه دار باشد و نقشه یو تی ام دقیق از ملک تهیه نشده باشد، مجبور به توقف کار و بازگشت پرونده  برای تصحیح سند می شوم. این به معنی ماهها توقف کار و اتلاف وقت و هزینه مجدد برای مالک.

 در صورتی که اگر از ابتدا نقشه یو تی ام UTM دقیق ملک با ابزارهای دقیق نقشه برداری و توسط کارشناسان رسمی امور ثبتی انجام شود، نه تنها یک بار هزینه می کنید بلکه کارتان در مرحله ی ثبت و سند متوقف نخواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۰۰:۱۰
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰ ق.ظ

نحوه تهیه نقشه یو تی ام

تهیه نقشه یو تی ام UTM دقیق ابعاد و مساحت برای ملک های تجمیعی الزامی است.

در بسیاری از موارد ساخت و ساز ملک تجمیعی می باشد و احتمال اینکه مساحت و ابعاد وضع موجود قطعه ملک حاصل از کوبیدن قطعات تجمیعی مساوی با مساحت حاصل از جمع عددی مساحت سندی قطعات نباشد بسیار زیاد است. چرا که در گذشته ابزار دقیق نقشه برداری برای تعیین مساحت دقیق ملک وجود نداشته است٬ معمولا بین مساحت واقعی ملک و مساحت سندی ملک اختلاف وجود دارد. حال هر چه تعداد قطعات تجمیعی بیشتر باشند٬ اختلاف مساحت واقعی مجموع قطعات با جمع عددی مساحت درج شده در سندها بیشتر خواهد شد.

به این دلیل است که نقشه برداری دقیق از ملک جهت تهیه نقشه یو تی ام UTM در مورد ملک های تجمیعی برای صدور سند تک برگی تجمیعی الزامی است.

 

 

در پروسه ی تجمیع دو یا چند قطعه ملک جهت کوبیدن و ساختن، پلاک های ثبتی ملک ها از بین می رود و یک پلاک ثبتی جدید برای مساحت حاصل از مجموع ملک ها صادر می شود.

اگر ملک های اولیه سند تک برگی داشته باشند, پلاک ثبتی و مساحت درج شده در سند تک برگی ملاک عمل شهرداری و اداره ثبت قرار خواهد گرفت. اما اگر ملک ها قدیمی باشند و سند منگوله دار دفترچه ای داشته باشند, به دلیل دقیق نبودن مساحت در سند های قدیمی و همچنین نیاز به اطمینان اداره ثبت از درست بودن موقعیت ملک منتسب به سند دفترچه ای , دستور تهیه نقشه یو تی ام UTM (ابعاد و مساحت دقیق ملک) و همچنین نقشه جانمایی پلاک ثبتی توسط کارشناسان رسمی نقشه برداری نظام مهندسی و دادگستری امور ثبتی به مالک داده می شود.

ابتدا شهرداری و سپس اداره ثبت از این نقشه های دقیق یو تی ام UTM وضع موجود ملک و جانمایی پلاک ثبتی (سابقه ثبتی ملک) برای صدور جواز و صدور سند تک برگی تجمیعی استفاده می کنند.

جهت استفاده از کارشناسان رسمی گروه کارشناسی ما برای تهیه نقشه های دقیق وضع موجود ملک با به روز ترین و دقیق ترین دستگاههای نقشه برداری و تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی با دسترسی داشتن به کامل ترین بانک اطلاعات ثبتی, تماس بگیرید. بهترین روش و کمترین هزینه با توجه به شرایط ملک و البته تضمین شده از نظر “تایید بدون تردید”  توسط شهرداری و اداره ثبت مربوطه, به شما معرفی و کار در کمترین زمان انجام خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۰۰:۰۰
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659

تعرفه نقشه یو تی ام UTM بر اساس دقت و اطلاعات مورد نیاز اداره مربوطه تعیین می گردد. لذا لازم است جهت برآورد دقیق هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM تماس بگیرید تا علاوه بر دریافت مشاوره رایگان از قیمت نقشه یو تی ام UTM و مدت زمان مورد نیاز انجام پروژه استعلام بگیرید.

تعرفه نقشه یو تی ام

نقشه های یو تی ام UTM ما توسط کارشناسان رسمی دادگستری و نظام مهندسی با بالاترین دقت و  به فرمت استاندارد مورد قبول تمام ادارات ثبت، شهرداری ها، ادارت منابع طبیع، جهاد کشاورزی، ادارات آب و برق و به طور کلی تمام ارگانهای مرتبط با امور نقشه می باشد. نقشه نهایی علاوه بر اطلاعات مورد نیاز اداره مربوطه، اطلاعات اضافه بر نیاز جهت استفاده در آینده برای ارگان/سازمان بعدی را خواهد داشت به طوری که دیگر نیاز به نقشه برداری مجدد و تهیه نقشه از ملک نخواهید داشت. بنابراین در حفظ نقشه ی اصل دقت فرمایید و به تعداد کافی کپی برابر اصل جهت ارائه به ارگانها تهیه کنید که بتوانید اصل نقشه ممهور را نزد خود نگهدارید. همچنین لوح فشرده (سی دی) حاوی اطلاعات کامل همراه با نقشه به متقاضی ارائه می شود.

تهیه این نوع نقشه یو تی ام UTM نیاز به بازدید و برداشت زمینی از ملک با تجهیزات دقیق نقشه برداری دارد. بنابراین واریز پیش پرداخت قبل از شروع عملیات نقشه برداری الزامی است.

نحوه پرداخت

هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک در دو قسط ۱. پیش پرداخت ۲. تسویه حساب پس از آماده شدن نقشه نهایی پرداخت می شود و از نظر زمانی زیر یک هفته انجام می شود.

هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی در سه قسط پرداخت می شود:  ۱. پیش پرداخت ۲. اعلام موجود بودن اطلاعات پلاک ثبتی ۳. تسویه حساب پس از آماده شدن نقشه و اطلاعات نهایی و از نظر زمانی دو هفته کاری زمان می برد.

بنابراین با اطلاع‌ از نحوه و بازه زمانی پرداختها می توانید در مورد زمان شروع پروژه با توجه به شرایط مالی و زمانی خود تصمیم گیری بفرمایید.

 

تفاوت نقشه یو تی ام UTM با نقشه های دیگر

تفاوت اصلی نقشه یو تی ام UTM با نقشه های دیگر در سیستم مختصات یا همان شبکه بندی روی نقشه است ، در نقشه برداری نقشه باید چند مشخصه اصلی داشته باشد تا بتوان آن را نقشه نامید که دو مورد اصلی آن ۱ سیستم مختصات (شبکه بندی روی نقشه با اعداد کنار نویس آن) ۲- مقیاس یا اسکیل می باشد که اگر بر روی نقشه ای یکی از این دو مورد مشخص نباشد آن برگه حاوی اطلاعات یک کروکی بیشتر نیست و نمی توان آن را نقشه نامید ، پس از عنوان این مطلب باید گفت هر نقشه ای با هر حجم اطلاعاتی را می توان در سیستم مختصات یو تی ام نشان داد و آن را نقشه یو تی ام نامید اما نکته مهم در مورد نقشه های املاک مشخص بودن مشخصه هایی چون ابعاد ، مساحت و زوایا روی نقشه است که باید با دقت بالا مشخص باشند .

پس بصورت خلاصه در نقشه های یو تی ام UTM املاک که جهت ارائه به ثبت و شهرداری ها آماده می گردند باید مشخصه های زیر وجود داشته باشد :

۱- سیستم مختصات آن یو تی ام UTM باشد .

۲-ملک بر روی نقشه دو هزارم منطقه (در صورت موجود بودن) جانمایی شده باشد.

۳-ابعاد و مساحت ها در آن با دقت سانتیمتر مشخص باشد .

و همچنین با توجه به نیاز سفارش دهنده در آن اطلاعات اضافه ای مثل عرض معابر و گذرهای اطراف مشخص باشد یا میزان فاصله تا عارضه ای خاص درج گردد و یا زوایای اضلاع در آن مشخص باشد و

 

انواع نقشه یو تی ام UTM

نقشه یو تی ام UTM به معنای کلی آن نقشه ای است که در سیستم تصویر یو تی ام بر روی بیضوی WGS84 تعریف می گردد ، اما میزان دقت این نقشه متفاوت است ، و بطور خلاصه ما نقشه یو تی ام UTM با دقت های مختلفی داریم ، که این تفاوت دقت موجب تفاوت در قیمت می گردد ، نقشه یو تی امی که ملاک عمل ثبت و شهرداری است قطعا نقشه ای است که در آن سه مشخصه اصلی ملک (مختصات ، ابعاد و مساحت) با دقت سانتیمتر مشخص گردد و تهیه این نقشه نیاز به برداشت زمینی با گیرنده های gnss یا GPS سه فرکانسه دارد و با استفاده از GPS های دستی که دقتی مناسبی ندارند ،

کاربرد جی پی اس های دستی صرفا در ناوبری و مسیر یابی است و نمیتوان از آن جهت تهیه نقشه با دقت سانتیمتر استفاده نمود .

جهت تهیه نقشه یو تی ام UTM استاندارد و مطابق نیاز ادارات ثبت ، شهرداری ها و با ما تماس بگیرید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۸ ، ۲۳:۲۲
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶ ب.ظ

نقشه utm کارشناس رسمی دادگستری

کارشناسی تطبیق وضع موجود ملک با سند تنها در حیطه تخصص نقشه برداران کارشناس رسمی امور ثیتی است و ثانیا به دلیل بار حقوقی بالایی که این امر دارد، کارشناسی باید با دقت تمام و در نظر گرفتن تمام جوانب فنی و حقوقی ملک انجام بگیرد.

به همین دلیل هزینه نقشه یو تی ام با این کاربرد با هزینه نقشه یو تی ام UTM که صرفا شامل نقشه برداری عمومی از ملک می شوند متفاوت است. لذا در ابتدای مطلب ذکر این نکته ضروری است که در انتخاب کارشناس که اولا باید نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی باشد (نه هیچ رشته دیگری) دقت کنید چون فقط مهر این کارشناسان در مورد قبول ادارات ثبت و شهرداری هاست و ثانیا قیمت نقشه یو تی ام را ملاک انتخاب کارشناس قرار ندهید.

گاهی کارشناس به دلیل مسلط بودن به وضعیت منطقه و اشراف به اینکه ملک های منطقه مورد نظر نیاز به دو مرحله کار بررسی دارند، یک مرحله نقشه برداری یو تی ام وضع موجود و یک مرحله بررسی و تطبیق سند با وضع موجود، قیمت را برآورد می کند در حالی که کارشناسی دیگر به دلیل عدم تجربه و اشراف به امور ثبتی تنها هزینه یک مرحله که عملیات نقشه برداری وضع موجود ملک است را برآورد می کند.

 


در این صورت اگر مالک ملاک انتخاب کارشناس نقشه بردار را قیمت استعلامی قرار دهد، نه تنها کار ناقص انجام می شود بلکه چه بسا کارشناس مربوطه توانایی و حتی صلاحیت انجام مرحله دوم را نداشته باشد و بنابراین مالک مجبور به انجام کار از ابتدا و با یک کارشناس دیگر است.

اگر پس از نقشه برداری یو تی ام UTM وضع موجود ملک و تطبیق آن با سند مغایرتی دیده نشود که فبها. و اگر مغایرت ها در حد ۴-۵ سانتی متر باشد با توجه به اینکه در بازه خطای موجه عملیات نقشه برداری است، از این مغایرت چشم پوشی می کنیم و وضع موجود را منطبق با سند گزارش می کنیم. اما اگر مغایرت به نحوی باشد که تنها در طولها قابل توجه است بلکه در مساحت نیز اختلاف قابل توجهی ایجاد شده است، عملیات بررسی ملک های مجاور جهت تعیین منشا این خطا ضروری است و گاهی عملیات برداشت بلوکی و جانمایی پلاک ثبتی ملک های مجاور تجویز می شود.

به این معنا که تمام ملک های واقع در همسایگی ملک مورد نظر، از گذر تا گذر ، باید نقشه برداری شوند و با سندهایشان تطبیق داده شوند تا مشخص شود کدامیک از ملک ها از حق سندی خود به ضرر ملک های دیگر تجاورز کرده است.

 اگر مغایرت مساحت ضرر مالی کمی را متوجه شما به عنوان ملکی که ملکهای همسایه به آن تجاورز کرده اند و اکنون وضع موجود کمتری نشبت به سند عایدش شده است، می کند می توانید تصمیم به چشم پوشی بگیرید و بر اساس این مساحت کم سند خود را تصحیح کنید (تصحیح سند).

اما اگر این اختلاف مساحت در حد چند ده متر است که با توجه به قیمت هر متر مربع زمین در تهران مالک را متوجه ضرر مالی بزرگی می کند، لازم است کل عملیاتی که خدمتتون به تفصیل توضیح داده شد انجام شود تا برای اداره ثبت تامین دلیل شود و حق شما از مساحت سندی محفوظ بماند.

 

وظایف کارشناس دادگستری رشته امور ثبتی

کارشناس دادگستری رشته امور ثبتی زیر مجموعه گروه کارشناسان راه و ساختمان می باشد . لذا کارشناسان این رشته جهت انجام امور کارشناسی با توجه به موضوع کارشناسی ارجاع شده ، نیازمند دارا بودن صلاحیت مرتبط اخذ شده از مراجع صادر کننده پروانه کارشناس رسمی دادگستری می باشند.

اهمیت تخصص در این صلاحیت همین بس که امروزه در جامعه ما ارزشمندترین سرمایه ازنظر کلیه فعالان بخش‌های اقتصادی مباحت املاک و مستغلات است، دقت نظر در تهیه اسناد و مدارک مرتبط با این حوزه و همچنین اصالت بخشی به اسناد عادی برای املاک و مستغلات دارای اهمیت بسیار زیادی است.

کارشناس دادگستری رشته امور ثبتی ، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

علی‌رغم سابقه دیرینه سازمان ثبت اسناد و املاک در صدور اسناد مالکیت و تعیین حدود و ثغور املاک و همچنین تعیین مشخصات اراضی ملی و مستثنیات مالکین حقیقی، حقوقی، دولتی و خصوصی، امروزه با توجه به راه‌اندازی سیستم‌های نوین ثبتی:

  1. تهیه  نقشه کاداستر ملی و تهیه نقشه‌های به‌روز و مشخصات دقیق بر اساس نقشه  یو تی ام
  2. جانمایی پلاک ثبتی اسناد مالکیت قدیمی که فاقد مشخصات و اندازه‌های دقیق هستند

ازجمله موارد بااهمیت و حساسی است که کارشناس دادگستری رشته امور ثبتی لازم است علاوه بر اشراف کامل در تهیه و اعلام نظر در مورد نقشه‌های ثبتی دقت بسیار زیادی داشته باشد.

کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی در واقع با ارائه نظر کارشناسی موجب می شوند حفظ مالکیت مالکین و صاحبان حق نسبت به آنها رعایت شود، این امر کمک می کند تا از تجاوز دیگران به حق شخصی جلوگیری شده و مالکیت افراد دارای امنیت کامل باشد.

صلاحیت های کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی به شرح ذیل می باشد :

  1. تشخیص حدود ثبتی املاک
  2. پیاده کردن محدوده پلاک ثبتی بر روی زمین و نقشه هوائی
  3. رسیدگی و تشخیص صحت انجام تشریفات افراز املاک
  4. رسیدگی و تشخیص صحت جریان ثبتی املاک
  5. رسیدگی و تشخیص صحت جریان ثبتی اسناد
  6. ارزیابی املاک موضوع مواد 147-148 اصلاحی قانون ثبت
  7. ارزیابی املاک موضوع قانون و آئین نامه تعیین تکلیف ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند براساس قیمت منطقه ای
  8. پیاده کردن محدوده املاک بر روی نقشه هوائی و شناسایی و مشخص کردن املاک بر روی عکس هاس هوائی

شرح صلاحیت های کارشناس دادگستری امور ثبتی و اسناد :

-منظور از رسیدگی و تشخیص صحت جریان ثبتی املاک عبارت است از:

رسیدگی به اقدامات ثبتی از بدو شماره گذاری و توزیع اظهارنامه و مراحل ثبتی و انتشار آگهی ها و تحدید حدود - تفکیک و سایر اقدامات تا مرحله صدور سند مالکیت و بعد از آن

-منظور از رسیدگی و تشخیص صحت جریان ثبتی اسناد عبارت است از :

رسیدگی به نحوه تنظیم و  ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی و گواهی امضاء ازدواج و طلاق و بررسی مدارک و مستندات مربوطه و تشخیص مطابقت اسناد با مقررات و نیز احراز صحت عملیات اجرای مفاد اسناد رسمی

-منظور از تشخیص حدود ثبتی املاک عبارتند از:

تطبیق حدود مشخصات ملک، مندرج در اسناد و سوابق ثبتی، با وضعیت ملک در طبیعت و تشخیص آن یا تشخیص اختلافات و مغایرتها اعم از تجاوز، تداخل و تعارض در املاک و دیگر موارد ارجاعی از محاکم قضائی و سایر مراجع

-منظور از پیاده کردن محدوده پلاک ثبتی بر روی زمین و نقشه هوایی عبارتست از:

تطبیق مشخصات ملک اعم از پلاک ثبتی، مساحت و حدود و پیاده نمودن آن بر روی زمین و نقشه هوایی و تطبیق مشخصات ثبتی با عوارض موجود در طبیعت

-منظور از ارزیابی املاک موضوع مواد 147-148 اصلاحی قانون ثبت عبارتست از:

تعیین بهای زمینهایی که در اجرای مقررات مواد 147-148 اصلاحی قانون ثبت تقاضای صدور سند مالکیت شده.

تبصره: در صورتی که در این زمینها ساختمانهای مسکونی متعارف وجود داشته باشد ارزیابی آن منحصرا نیز جزء صلاحیت بند 5 خواهد بود.

-منظور از رسیدگی و تشخیص صحت انجام تشریفات افراز املاک عبارتست از:

رسیدگی به صحت عملیات افراز املاک و تطبیق آن با قانون افزار و فروش املاک مشاع مصوب سال 1357 و آئین نامه اجرائی آن و نیز مقررات تملک آپارتمانها و سایر قوانین و مقررات مربوطه.

کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه برداری-راه و ساختمان

امروزه در جامعه ما ارزشمندترین سرمایه از نظر کلیه فعالان بخش‌های اقتصادی، مباحث املاک و مستغلات است. دقت در تهیه اسناد و مدارک مرتبط با این حوزه و همچنین اصالت‌بخشی به اسناد عادی برای املاک و مستغلات دارای اهمیت بسیار زیادی است.

کارشناسان رسمی راه و ساختمان دارای برخی صلاحیت‌ها هستند که با توجه به آن‌ها می‌تواند در حوزه‌ای ورود و اظهار نظر رسمی و قانونی نمایند.

 کارشناسی رسمی ثبت نیز یکی از صلاحیت‌های بسیار مهم و قابل توجهی است که یک کارشناس رسمی دادگستری می‌تواند داشته باشد. با توجه به اینکه املاک و مستغلات از نظر کلیه فعالان اقتصادی سرمایه‌های بسیار ارزشمندی محسوب می‌شوند، هر کارشناس رسمی ثبت موظف است بیشترین دقت خود را در تهیه و اصالت بخشی به انواع املاک و مستغلات داشته باشد.

وظایف یک کارشناس رسمی ثبت به شرح ذیل:

  1. پیاده کردن محدوده پلاک ثبتی بر روی زمین و نقشه هوائی (تطبیق مشخصات ملک اعم از پلاک ثبتی، مساحت و حدود و پیاده نمودن آن بر روی زمین و عکس هوایی و تطبیق مشخصات ثبتی با عوارض موجود در طبیعت)
  2. ارزیابی املاک موضوع مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ اصلاحی قانون ثبت (تعیین بهای زمین‌هایی که در اجرای مقررات مواد ۱۴۷-۱۴۸ اصلاحی قانون ثبت تقاضای صدور سند مالکیت شده.تبصره: درصورتی‌که در این زمین‌ها ساختمان‌های مسکونی متعارف وجود داشته باشد ارزیابی منحصراً نیز جزء این بند خواهد بود
  3. تشخیص حدود ثبتی املاک (تطبیق حدود مشخصات ملک، مندرج در اسناد و سوابق ثبتی با وضعیت ملک در طبیعت و تشخیص آن یا تشخیص اختلافات و مغایرت‌ها اعم از تجاوز، تداخل و تعارض در املاک و دیگر موارد ارجاعی از محاکم قضائی و سایر مراجع)
  4. رسیدگی و تشخیص صحت انجام تشریفات افراز املاک (رسیدگی به صحت عملیات افراز املاک و تطبیق آن با قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب سال ۱۳۵۷ و آئین‌نامه اجرائی آن و نیز مقررات تملک آپارتمان‌ها و سایر قوانین و مقررات مربوطه)
  5. رسیدگی و تشخیص صحت جریان ثبتی اسناد (رسیدگی به نحوه تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی و گواهی امضاء و ازدواج و طلاق و بررسی مدارک و مستندات مربوطه و تشخیص مطابقت اسناد با مقررات و نیز احراز صحت عملیات اجرای مفاد اسناد رسمی)
  6. رسیدگی و تشخیص صحت جریان ثبتی املاک (رسیدگی به اقدامات ثبتی از بدو شماره‌گذاری و توزیع اظهارنامه و مراحل ثبتی و انتشار آگهی‌ها و تحدید حدود و تفکیک و سایر اقدامات تا مرحله صدور سند مالکیت و بعد از آن)
  7. کارشناسی تعیین ارزش قیمت انواع ملک، ملک‌های متعلق به شرکت‌ها، نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی، بانک‌ها و شرکت‌های تابعه آن‌ها
  8. کارشناسی تعیین ارزش مادی روز املاک جهت دریافت انواع وام یا قرار دادن سند ملک جهت وثیقه
  9. کارشناسی قراردادهای پیمانکاری، نوسازی، بازسازی و اجرای ساختمان‌ها
  10. کارشناسی تعیین ارزش املاک واقع شده در طرح‌های مختلف شهرداری‌ها و سایر نهادهای دولتی جهت برآورد خسارت
  11. کارشناسی تعیین ارزش سرقفلی به صورت خالص، ارزش ملکیت و محاسبه نسبت ارزش ملکیت به ارزش سرقفلی در مورد هر واحد تجاری
  12. کارشناسی تعیین ارزش اجاره بها برای املاک با انواع کاربری ازجمله املاک مسکونی، اداری، تجاری، سرقفلی، تولیدی و

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۸ ، ۲۳:۰۶
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵ ب.ظ

نقشه یو تی ام برای جواز ساخت ملک

مشخصه اصلی یک نقشه یو تی ام UTM درج جدول مختصات یو تی ام گوشه های ملک است به طوری که برای اکثر ملک ها که مستطیلی شکل هستند این جدول باید شامل چهار سطر و در هر سطر مختصات یکی از گوشه ها با ذکر نام آن به لاتین است.

 

 

 

 

برای ملک های با گوشه های بیشتر نیز باید دقیقا به تعداد گوشه ها (شکست های ملک) در جدول مختصات یو تی ام UTM سطر داشته باشیم.

برای ملک های با شکل نامنظم (شکستهای بیشمار) نیز باید تا حد امکان مختصات یو تی ام UTM در جدول مختصات درج شود به طوری که در صورت ترسیم ملک از روی جدول مختصات یو تی ام UTM آن بتوان به تقریب خوبی از پلیگون ملک دست یافت.

به طور استاندارد نامگذاری گوشه های ملک از شمال غرب ملک و با حرف لاتین A شروع می شود برای ملک های چهرگوشه حروف A , B , C , D مندرج در جدول مختصات یو تی ام UTM نشاندهنده مختصات یو تی ام UTM هر گوشه در سطرهای مجزا می باشند.

 در مورد زمینهای با گوشه های بیشتر نیز به این حروف به ترتیب اضافه می شود E , F , G …… که هر یک از این حروف بر روی نقشه بر روی گوشه (شکست) مربوطه درج شده اند.

در صورت نقص در هر یک از موارد ذکر شده، نقشه یو تی ام UTM اساسا فاقد اعتبار می باشد. مثلا اگر گوشه های ملک طبق توضیحی که داده شد با حروف لاتین A B C D علامت گذاری شده باشند اما نقشه فاقد جدول مختصات UTM باشد. و یا اگر نقشه جدول یو تی ام UTM داشته باشد اما نام گوشه ها بر روی ملک علامت گذاری نشده باشند. و یا نقشه فقط موقعیت ملک را روی نقشه تهران نشان دهد اما فاقد نامگذاری گوشه ها و جدول مختصات یو تی ام UTM باشد، این نقشه یو تی ام UTM فاقد اعتبار است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۸ ، ۲۲:۵۵
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۲۳ ب.ظ

تهیه نقشه UTM ملک برای شهرداری

تشریح ضرورت تهیه نقشه یو تی ام UTM  و تعیین مختصات جغرافیایی ملک

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی گفت: افرادی که مدعی مالکیت ملکی هستند باید مدارک مثبته به همراه نقشه با مشخص بودن حدود چهار گانه ملک را ارایه دهند.

وی با توضیح اینکه این مختصات با مراجعه به نقشه کاداستر، جانمایی می شود، گفت: به این ترتیب، مختصات اعلام شده مختص ملک مورد تقاضا است و از ثبت مجدد ملک برای دیگری جلوگیری می شود.

این مقام سازمان ثبت دیگر ویژگی تعیین مختصات جغرافیایی ملک به خصوص برای املاکی که تاکنون فاقد سند بوده را صادر نشدن سند معارض اعلام و اضافه کرد: اگر این مختصات در اراضی ملی تعیین شود، در زمان بررسی مشخص شده و بی تردید برای متقاضی سندی صادر نخواهد شد و به این ترتیب از زمین خواری، تجاوز و تعرض به این اراضی جلوگیری می شود.

 

تهیه نقشه یو تی ام UTM ملک های بدون دیوار

نقشه یو تی ام UTM به معنی ثبت مرزها و گوشه های موجود ملک در سیستم جهانی یو تی ام UTM است. بنابراین باید گوشه ها و حدود ملک از قبل تثبیت شده باشند که با دستگاههای نقشه برداری توسط نقشه بردار کارشناس رسمی برداشت و در سیستم ثبت شوند.

دیوارکشی بهترین حالت تثبیت حدود و گوشه های ملک است. اما نیم دیوار یا فنس هم می تواند ملاک قرار گیرد به شرط اینکه قدیمی باشد و تثبیت شده باشد. به این معنی که مجاورین ملک این مرزها را پذیرفته باشند و یا آنها نیز بر اساس همین مرز مشترک در اداره ثبت مربوطه نقشه یو تی ام UTM ثبت کرده باشند و سند گرفته باشند.

اگر زمین و مجاورین ان هیچ گونه مرز مشخصی روی زمین نداشته باشند، ابتدا باید گوشه ها و مرزهای زمین بر اساس شماره قطعه تفکیکی ملک روی زمین پیاده شود تا در آینده محل اختلافات ملکی با ملک های مجاور نشود. بنابراین این مهم باید حتما توسط نقشه برداران کارشناس رسمی امور ثبتی انجام شود.

 

با توجه به تعدد مراجعات راجع به مهر کردن نقشه یو تی ام UTM تهیه شده در گذشته، لازم است راجع به این موضوع اطلاع رسانی کامل انجام گیرد.

به عنوان مقدمه ذکر این نکته ضروری است که نقشه ملک که به نظر تعدادی پاره خط و عدد ساده می رسد، حاصل پروسه فنی و مهندسی پیچیده ای است که صحت و دقت داده های خام ورودی تاثیر مستقیم بر خروجی که همان نقشه پلات شده است، دارد.

بنابراین متقاضیان محترم توجه بفرمایید که مهر کردن نقشه، کپی برابر اصل کردن نیست که با یک نگاه بتوان صحت و دقت آن را تایید کرد.

همانطور که گفته شد کار تهیه نقشه، به خصوص نقشه ای که قرار است ملاک صدور اسناد رسمی مانند سند تک برگی، جانمایی پلاک ثبتی، دستور نقشه جواز ساخت و غیره قرار بگیرد، شامل دو بخش است:

برداشت و جمع آوردی اطلاعات میدانی در محل ملک با ابزار و دستگاههای نقشه برداری دقیق

تبدیل اطلاعات خام به نقشه، عملیات کارتوگرافی، استخراج اطلاعات مورد نیاز ارگان مربوطه و درج اطلاعات مورد نیازدرنقشه بسته به کاربرد آن جهت گویاسازی و غیره

در هر یک از مراحل انجام کار اعم از عملیات زمینی و دفتری، صحت و دقت نقشه خروجی رابطه مستقیم با کارشناس تهیه کننده دارد.

 

بنابراین تایید نقشه توسط مهندس دیگر در حالی که هیچ شناختی نسبت به سابقه ، روش کار، دستگاه ها و تجهیزات در اختیار، حوزه تخصص و ... مهندس تهیه کننده نقشه ندارد امکان پذیر نیست و حتی عملاً غیرقانونی است. چه رسد به زمانی که گاهاً نقشه توسط یک آماتور نقشه برداری، و نه کارشناس رسمی، تهیه شده است.

 به این دلیل است که ادارات و ارگانها تاکید بر ممهور بودن نقشه توسط شخص کارشناس رسمی دارند.

 

-در تهیه نقشه از ملک خود که قرار است ملاک صدور اسناد رسمی ملک شما باشد هرگز از نقشه برداران آماتور استفاده نکنید و این امر از جمله مواردی است که قیمت نباید به هیچ وجه ملاک انتخاب نقشه بردار توسط شما باشد.

-در صورت انجام کار در گذشته و در دست داشتن نقشه بدون مهر، به جای اصرار بر مهر کردن آن نقشه غیر اصولی، تصمیم به تهیه نقشه ی به روز و اصولی توسط کارشناسان رسمی بگیرید. قرار نیست اشتباه رخ داده درانتخاب نقشه بردار به دلیل عدم آگاهی در گذشته، به مرحله صدور سند و جواز نیز کشانده شود!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۸ ، ۱۸:۲۳
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷ ق.ظ

یافتن پلاک ثبتی روی نقشه


جانمایی پلاک ثبتی چیست | جانمایی پلاک ثبتی | نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی | هزینه جانمایی پلاک ثبتی 

کارشناسی تطبیق وضع موجود ملک با سند تنها در حیطه تخصص نقشه برداران کارشناس رسمی امور ثبتی است به دلیل بار حقوقی بالایی که این امر دارد، کارشناسی باید با دقت تمام و در نظر گرفتن تمام جوانب فنی و حقوقی ملک انجام بگیرد.

به همین دلیل هزینه نقشه یو تی ام با این کاربرد با هزینه نقشه یو تی ام که صرفا شامل نقشه برداری عمومی از ملک می شوند متفاوت است. لذا در ابتدای مطلب ذکر این نکته ضروری است که در انتخاب کارشناس که اولا باید نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی باشد (نه هیچ رشته دیگری) دقت کنید چون فقط مهر این کارشناسان در مورد قبول ادارات ثبت و شهرداری هاست و ثانیا قیمت نقشه یو تی ام UTM را ملاک انتخاب کارشناس قرار ندهید.

گاهی کارشناس به دلیل مسلط بودن به وضعیت منطقه و اشراف به اینکه ملک های منطقه مورد نظر نیاز به دو مرحله کار بررسی دارند، یک مرحله نقشه برداری یو تی ام UTM وضع موجود و یک مرحله بررسی و تطبیق سند با وضع موجود، قیمت را برآورد می کند در حالی که کارشناسی دیگر به دلیل عدم تجربه و اشراف به امور ثبتی تنها هزینه یک مرحله که عملیات نقشه برداری وضع موجود ملک است را برآورد می کند.

 

در این صورت اگر مالک ملاک انتخاب کارشناس نقشه بردار را قیمت استعلامی قرار دهد، نه تنها کار ناقص انجام می شود بلکه چه بسا کارشناس مربوطه توانایی و حتی صلاحیت انجام مرحله دوم را نداشته باشد و بنابراین مالک مجبور به انجام کار از ابتدا و با یک کارشناس دیگر است.

به عنوان کارشناس انواع نقشه یو تی ام UTM و کارشناسی سندهای پیچیده شاهنشاهی، همیشه سعی کرده ایم برای برآورد قیمت، اطلاعات کامل ملک را بشنوم ،گرچه وقت گیر و رایگان است، تا بتوانم مشاوره تخصصی کامل به مالک ارائه دهم که با آگاهی به وضعیت خاص ملک خود بتواند تصمیم بگیرد و وقت و هزینه خود را هدر ندهد.

در مورد مسئله ای که موضوع این مطلب است، اگر پس از نقشه برداری یو تی ام UTM وضع موجود ملک و تطبیق آن با سند مغایرتی دیده نشود که فبها. و اگر مغایرت ها در حد ۴-۵ سانتی متر باشد با توجه به اینکه در بازه خطای موجه عملیات نقشه برداری است، از این مغایرت چشم پوشی می کنیم و وضع موجود را منطبق با سند گزارش می کنیم. اما اگر مغایرت به نحوی باشد که تنها در طولها قابل توجه است بلکه در مساحت نیز اختلاف قابل توجهی ایجاد شده است، عملیات بررسی ملک های مجاور جهت تعیین منشا این خطا ضروری است و گاهی عملیات برداشت بلوکی و جانمایی پلاک ثبتی ملک های مجاور تجویز می شود. به این معنا که تمام ملک های واقع در همسایگی ملک مورد نظر، از گذر تا گذر ، باید نقشه برداری شوند و با سندهایشان تطبیق داده شوند تا مشخص شود کدامیک از ملک ها از حق سندی خود به ضرر ملک های دیگر تجاورز کرده است.

 اگر مغایرت مساحت ضرر مالی کمی را متوجه شما به عنوان ملکی که ملکهای همسایه به آن تجاورز کرده اند و اکنون وضع موجود کمتری نشبت به سند عایدش شده است، می کند می توانید تصمیم به چشم پوشی بگیرید و بر اساس این مساحت کم سند خود را تصحیح کنید (تصحیح سند).

اما اگر این اختلاف مساحت در حد چند ده متر است که با توجه به قیمت هر متر مربع زمین در تهران مالک را متوجه ضرر مالی بزرگی می کند، لازم است کل عملیاتی که خدمتتون به تفصیل توضیح داده شد انجام شود تا برای اداره ثبت تامین دلیل شود و حق شما از مساحت سندی محفوظ بماند.

اگر به ما اعتماد کنید و کار کارشناسی ملک خود را به ما بسپارید با توجه به شرایط زمانی و وضعیت خاص ملک برای بهترین و سریع ترین راه مشاوره رایگان دریافت می کنید کما اینکه در صورت انتخاب هر مسیری در حد تخصص و توان تا روزی که به نتیجه برسید همراه شما خواهیم شد. اگر نیاز به مشاوره باشد همه مشاوره ها رایگان انجام می شود و اگر نیاز به انجام نقشه برداری باشد تماما طبق تعرفه و در سریع ترین زمان ممکن آماده ارائه خدمات کارشناسی هستیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۸ ، ۰۰:۴۷
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷ ب.ظ

مراحل ثبت نام و اخذ سند برای ملک قولنامه ای

 

ماده147| ثبت نام ماده 147| نقشه یو تی ام ماد147| سند 147| ماده 147 قانون ثبت اسناد 

مراحل ثبت نام  و اخذ سند برای ملک قولنامه ای قانون تعیین تکلیف املاک فاقد سند(ماده 147)

تشکیل پرونده درخواست صدور سند مالکیت از طریق قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی به صورت اینترنتی انجام می شود و پس از ثبت درخواست، نوبت پرونده به متقاضی از طریق پیامک اعلام خواهد شد که حضورا به اداره ثبت مربوطه جهت تکمیل پرونده مراجعه نماید.

املاکی که متقاضی می تواند به استناد قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی تقاضای صدور سند مالکیت نماید اراضی کشاورزی، باغات و ساختمانهایی هستند که دارای سابقه ثبت به نام اشخاص است و متقاضی همه یا قسمتی از آن را به صورت عادی خریداری نموده و موفق به اخذ سند مالکیت نشده است.


 

ذکر چند نکته در مورد این قانون :

۱ قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی شامل زمینها و چهار دیواریها ( غیراز کشاورزی و باغات ) نمی شود و فقط ساختمانهای احداثی را شامل میشود.

۲ ساختمانها و زمینهای کشاورزی و باغات باید دارای سابقه ثبت باشند یعنی برای آنها پلاک ثبتی تعیین شده باشد .

۳ فقط برای املاکی می توان درخواست سند داد که دسترسی به مالک یا حد اقل یکی وراث او ( به جهت فوت یا مفقود الاثر بودن) مقدور نباشد . ( فوت یا غیبت در حین رسیدگی به تقاضا و با استعلام از ثبت احوال قابل تشخیص است و در صورت اثبات خلاف آن تقاضا  از سوی هیات رد میشود )

۴ این قانون مهلت و مدت انقضا ندارد لذا هر وقت ساختمانی ساخته شد که حائز شرایط اخذ سند بود می توان برای آن درخواست سند نمود .

مرحله اول ـ  اطمینان از وجود مدارک و تهیه آنها :

مدارک مورد نیاز :

الف_ در املاک قولنامه ای : ۱ کپی از سند مالکیت ملک ( سند اولیه ).  ۲ قولنامه یا قولنامه هایی که متقاصی را به مالک اولیه ارتباط میدهد

ب در املاک دارای سند مشاعی :۱ سند مشاعی متقاضی ۲    در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد ارائه وکالتنامه های مربوطه.

 مرحله دوم : تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و فایل مربوطه به آن:

الف : پس از  اطمینان از وجود شرایط و مدارک فوق الذکر متقاضی باید با مراجعه به یکی از مهندسین نقشه کش نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا ثبت و از طریق بازدید ملک نسبت به تهیه نقشه با مختصات UTM اقدم کنند .

 

 

نقشه یو تی ام نقشه ای بر اساس یک سیستم مختصات جهانی است که در آن هر نقطه ای دارای مختصات منحصر به فرد بر روی کره زمین می باشد. به این معنا که وقتی نقشه یو تی ام  (UTM) ملک تهیه می گردد، مختصات گوشه های ملک با دقت سانتی متر بر روی کره زمین معلوم می گردد. بنابراین هیچ زمین دیگری بر روی کره زمین دارای مختصات مشابه با این زمین نیست و به این ترتیب موقعیت ملک با دقت سانتی متر بر روی کره زمین تثبیت می گردد.

ضرورت تهیه نقشه یو تی ام UTM

1. استقرار پلاک در مکان خود:

با نقشه یو تی ام  (UTM)، قطعه زمین شما دارای مختصات منحصر به فرد بر روی کره زمین می گردد وهیچ کس روی کره زمین نمی تواند ادعا کند که سندی با مشخصات ملک شما دارد. پس قطعه زمین شما با هیچ قطعه دیگری بر روی کره زمین اشتباه گرفته نخواهد شد. به این ترتیب، مختصات اعلام شده مختص ملک مورد تقاضا است و از ثبت مجدد ملک برای متقاضی دیگر جلوگیری می شود.

2. تعیین طولها در چهارجهت و  مساحت دقیق ملک:

با نقشه یو تی ام  (UTM)، وقتی گوشه های ملک با دقت سانتی متر بر روی زمین مشخص باشد بنابراین مساحت با دقت سانتی متر بدست می آید .

3. عدم تجاوز و جابجایی و تعارض:

با نقشه یو تی ام  (UTM)، تحدید حدود دقیق ملک و خط مرزی ملک با قطعات مجاور با دقت سانتی متر میسر می گردد و از هرگونه تعارض و تجاوز و جابجایی خط مرزی عمدی و یا غیر عمدی قطعات مجاور نسبت به ملک شما جلوگیری می گردد.

ابتدا اسکن نقشه یو تی ام UTM ملک در سایت آپلود می شود ، سپس کپی نقشه یو تی ام UTM به همراه سایر مدارک به اداره ثبت با پست سفارشی ارسال می شود. در روزی که نوبت مراجعه حضوری مالک به اداره ثبت است نیز اصل نقشه یو تی ام UTM ممهور به اضافه سی دی حاوی اطلاعات نقشه برداری نقشه یو تی ام UTM به کارشناس اداره ثبت مربوطه تحویل می شود.

در صورتی که نقشه یو تی ام UTM دارای دقت و فرمت استاندارد موردتایید اداره ثبت باشد، کامل بودن مدارک تایید شده و کارشناس اداره ثبت وقت بازدید از ملک را جهت تصمیم نهایی به مالک اعلام می کند. اما در صورتی که نقشه مورد تایید نباشد، کارشناس اداره ثبت اعلام نقص مدارک می کند و پرونده تا زمانی که نقشه یو تی ام UTM مورد تایید اداره ثبت مجددا تهیه و تحویل شود مسکوت باقی می ماند.

بنابراین جهت جلوگیری از توقف پرونده صدور سند مالکیت، ابتدا در تهیه و جمع آوری مدارک مالکیتی و هویتی اقدام کنید و سپس در انتخاب نقشه بردار کارشناس رسمی برای تولید نقشه یو تی ام UTM مورد تایید ادارات ثبت دقت بفرمایید.

نقشه یو تی ام

ب : پس از تهیه این نقشه فایلی را که از سوی سازمان ثبت معرفی و ارائه شده با نام parcelmal.xls با توجه به مندرجات و اطلاعات نقشه UTM باید از سوی مهندس نقشه کش تهیه و در اختیار متقاضی قرار گیرد . ( البته الزام ارسال این فایل منتفی گردید ).

مرحله سوم : فراهم کردن مدارک زیر و تهیه عکس یا اسکن از آنها با پسوند jpg یا png با حد اکثر حجم ۱۵۰ کیلوبایت.

۱ اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی.

۲ کپی از سند مالکیت اولیه ملک ( در اسناد قولنامه ای )

۳ اصل و کپی تمامی قولنامه های  استنادی تا با مالکی که سند به نام او صادر شده است برسد.( در اسناد قولنامه ای )

۴   اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی و کپی صفحات اول ، دوم ، سوم ، صفحه حدود ملک ، توضیحات و صفحات انتقالات.

۵ نقشه ملک با مختصات UTM   که توسط متقاضی تهیه شده .

۶- تکمیل فرم

یکی از شرایط اساسی برای اینکه ملک مشمول این قانون شود داشتن سابقه ثبتی است. اراضی و املاکی که فاقد سابقه ثبت است نمی توانند از مزیت این قانون جهت درخواست سند مالکیت استفاده کنند. بنابراین یکی از قسمتهای مهم فرم درخواست سند مالکیت، قسمت پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک می باشد.

داشتن سابقه ثبتی به این معنی است که ملک دارای شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی باشد. تنها راه اثبات داشتن سابقه ثبتی، استخراج پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک است که تنها در حیطه تخصص نقشه برداران کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی است.

نقشه یو تی ام پلاک ثبتی عبارت است از نقشه ای که علاوه بر اینکه موقعیت چهارگوشه ملک درسیستم مختصات یو تی ام در آن مشخص شده است، شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک در آن درج شده و توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی ممهور شده است.

تنها این نقشه است که مورد تایید ادارات ثبت جهت پذیرفتن درخواست صدور سند مالکیت از طرف متقاضی است. در صورتی که نقشه یو تی ام پلاک ثبتی ملک در بین اسناد و مدارک ارائه شده به اداره ثبت هنگام ثبت درخواست سند مالکیت وجود نداشته باشد در واقع پرونده متقاضی دارای نقص مدارک است و مورد رسیدگی قرار نخواهد گرفت تا زمانی که متقاضی نقشه یو تی ام پلاک ثبتی ملک را تهیه و به اداره ثبت مربوطه تحویل دهد.

بنابراین توصیه می شود قبل از ثبت نام برای درخواست سند مالکیت در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (http://www.sabtemelk.ir/)، نقشه یو تی ام پلاک ثبتی ملک را تهیه نمایید که هم از اینکه آیا ملک سابقه ثبتی دارد یا خیر و اساس مشمول این قانون می شوید یا خیر اطمینان پیدا کنید و هم موقع ثبت نام شماره پلاک اصلی و فرعی ملک را در فرم اطلاعات ملک درج کنید

و هم اسکن نقشه یو تی ام پلاک ثبتی ملک را باید در سایت آپلود کنید. کپی نقشه یو تی ام پلاک ثبتی نیز باید به اداره ثبت مربوطه با پست سفارشی ارسال شود. همچنین اصل نقشه یو تی ام پلاک ثبتی (ممهور به مهر نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی) نیز باید در مراجعه حضور به اداره ثبت، طبق نوبتی که به متقاضی اعلام شده است، تحویل کارشناس مربوطه شود.

استخراج پلاک ثبتی ملک توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی انجام می شود. به این ترتیب که ابتدا نقشه برداری از ملک با دستگاههای دقیق نقشه برداری انجام می شود و سپس پلاک یا پلاک های ثبتی مربوط به ملک مربوطه از بانک اطلاعات ثبتی بر اساس نقشه ها و اطلاعات ثبتی استخراج می گردد.

بنابراین اولین قدم انجام عملیات نقشه برداری زمین از ملک است که با هماهنگی مالک در روز مقرر انجام می شود. سپس به مدت یک هفته کاری زمان لازم است تا پلاک ثبتی ملک استخراج و در نقشه یو تی ام تهیه شده درج و ممهور گردد.

در روز انجام عملیات نقشه برداری از ملک توسط نقشه برداران کارشناسان رسمی، بازدید از تمام قسمتهای ملک باید امکان پذیر باشد. لذا قبل از تماس از امکان نقشه برداری از ملک اطمینان حاصل فرمایید.

در صورتی که مالک از پلاک ثبتی ملک اطمینان دارد و یا در مدارک ملک مانند مبایعه نامه و قولنامه، پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک و یا شماره قطعه تفکیکی ملک از پلاک اصلی مذکور به وضوح ذکر شده باشد، دیگر نیاز به استخراج اطلاعات پلاک ثبتی ندارید. بلکه کافی است نقشه بردار کارشناس رسمی نقشه برداری وضع موجود ملک را جهت برآورد و گواهی مساحت دقیق و طولها در حدود اربع ملک انجام دهد. خروجی این عملیات نقشه یو تی ام وضع موجود ملک نام دارد.

۸ فیش بانکی بابت هزینه تقاضا به مبلغ پانصد هزار ریال به حساب بانکی سیبا به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ بانک ملی. ( نیاز به اسکن ندارد)

در این مرحله باید مبلغ 50 هزار تومان به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واریز کنید که امکان پرداخت اینترنتی به صورت آنلاین نیز وجود دارد.

مرحله بعدی مرحله "چاپ" است که در واقع فرم درخواست سند آماده پرینت است. فرم را پرینت بگیرید و قسمت اثرانگشت و امضا را پر کنید.

فرم تقاضامه را دقیقا مطالعه کرده و در صورت تایید اطلاعات آن پس از امضا و اثر انگشت به همراه سایر مستندات از طریق پست سفارشی به نشانی اداره ثبت مربوطه ارسال شود.

مرحه ششم : اکنون پکیج ثبت نام آماده ارسال با پست سفارشی به اداره ثبت است.

کپی کارت ملی و شناسنامه

فرم تقاضانامه مهر و اثرانگشت زده شده

کپی نقشه یو تی ام

کپی مبایعه نامه یا قولنامه

مرحله هفتم : اکنون با مراجعه مجدد به سامانه، شماره 20 رقمی مرسوله را وارد کرده تا شماره پرونده از طریق سامانه اختصاص داده شود.

مرحله هشتم ( مرحله نهایی) _ به پایان بردن ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده .

در صورت تمایل به انجام صفر تا صد ثبت درخواست سند مالکیت  شامل تهیه نقشه یو تی ام وضع موجود، بررسی سابقه ثبتی ملک جهت استخاج پلاک ثبتی ملک، ثبت نام در سامانه ثبت درخواست سند مالکیت تا مرحله دریافت شماره پرونده را می توانید به ما بسپارید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۸ ، ۲۳:۰۷
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۳:۱۷ ق.ظ

نقشه کشی یو تی ام | نقشه کش یو تی ام

تهیه نقشه  utm| تهیه نقشه یو تی ام | نقشه یو تی ام ثبتی | نقشه برداری یو تی ام | نقشه شمیم

با توجه به ابزارهای تهیه نقشه زمینی دو روش برای تهیه نقشه ثبتی استفاده می شود :

۱-تعداد نقاط برداشتی زیاد باشد :

بهترین ترکیب استفاده از توتال استیشن، جی پی اس دستی و نقشه هوایی منطقه است

۲-تعداد نقاط در حد ۴ نقطه باشد :

بهترین  کار استفاده از گیرنده مولتی فرکانس (سامانه شمیم) و استقرار بر روی چهار گوشه است

البته با توجه به اینکه باید گیرنده های ایستگاهی به صورت ترکیباتی بیشتر از یک دستگاه مورد استفاده قرار گیرد که به صورت همزمان اطلاعات را از ماهواره دریافت کنند لذا ترکیب اول سریع تر و است و امکان ایجاد خطا در آن کمتر ، زیرا ممکن است فاصله دو دستگاه در زمان قرائت بالا باشد و همزمانی به اندازه کافی اتفاق نیافتد یا خطاهایی به وجود اید که دقت را پایین بیاورد و تمام این موارد پس از پایان کار مشخص می شود .

 

که با توجه به اینکه هر نقشه بردار چه ابزارهایی در دست دارد می تواند از یکی از دو روش فوق استفاده نماید .

چند سالی است که هنگام مراجعه به اداراتی نظیر اداره ثبت، شهرداری و نهادهای مربوط به املاک، با کلمه جدیدی روبرو می شویم. نقشه UTM! آیا می دانید نقشه UTM چیست و به چه دردی می خورد؟ چرا کارهای ثبتی نیاز به تهیه نقشه utm دارد؟

نقشه یو تی ام (UTM) یک سیستم تصویر جهانی برای مشخص کردن مکان یک نقطه برروی کره زمین است. با این سیستم، تصویر هر نقطه روی کره زمین دارای مختصات اختصاصی است. این مختصات در هیج جای کره زمین وجود ندارد. نقشه  یو تی ام نمایش دهنده ی ملک برروی یک فضای دو بعدی مانند کاغذ است.

تهیه نقشه یو تی ام (UTM به منظور تعیین موقعیت ملک یا زمین یا ساختمان مورد تقاضای سازمانهای دولتی از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک ،شهرداری ،منابع طبیعی،جهاد کشاورزی ،وزارت نیرو و . است.

 

در زمینه فعالیت اجرایی به منظور تهیه نقشه یو تی ام  می توان از دو روش بهره برد:

۱-برداشت دقیق وضع موجود ملک با استفاده از دوربین توتال استیشن و جانمایی ملک بر روی نقشه های ۱/۲۰۰۰ هوایی سازمان نقشه برداری.

۲-استفاده از گیرنده های مولتی فرکانس و برداشت و UTM  کردن ملک به صورت مستقیم.

دقت نقشه یو تی ام

دقت نقشه یو تی ام از 10 متر تا یک سانتیمتر متغییر است و این موضوع بستگی مستقیم با ابزار مورد استفاده جهت تهیه اینگونه نقشه دارد ، دستگاه های مورد استفاده برای تهیه نقشه یو تی ام قیمتی از 2 میلیون تومان  تا 400 میلیون تومان  با توجه به دقت آنها دارند و دقت مورد نظر برای تهیه این نقشه جهت ارائه به ادارات ثبت و شهرداری ها باید  در حد سانتیمتر باشد ، پس ابزار مورد استفاده جهت تهیه این نقشه با توجه به اینکه ساخت چین باشد یا کشورهای اروپایی یا امریکا از حدود 80 میلیون تومان تا 400 میلیون متغییر است و به دلیل بالا بودن قیمت این دستگاه ها  اجاره یک ست آن جهت انجام امور نقشه برداری روزانه از حدود 1.5 میلیون به بالا می باشد و به همین دلیل قیمت تهیه نقشه یو تی ام برای حداقل متراش که نصفی از روز این دستگاه ها را درگیر می کند از 1 میلیون به بالا می شود مگر اینکه جهت تهیه نقشه یو تی ام از ابزار غیر دقیق استفاده گردد .

لذا اکیداً توصیه می کنیم جهت جلوگیری از مشکلات آتی که در آینده گریبانگیر مالکین خواهد شد به هیچ وجه دنبال ارزانی که موجب بی دقتی نقشه و درنتیجه تعارضات ملکی خواهد شد در این نوع نقشه نباشند .

از قدیم گفته اند " هیچ گرونی بی حکمت نیست،هیچ ارزونی بی علت"

نقشه یو تی ام

با عنایت به گستردگی فعالیتهای نقشه محور نیاز به نقشه دقیق ابعاد، مساحت و مختصات برای کلیه املاک کشور امری است بدیهی و با توجه به اینکه تنها راه تهیه نقشه دقیق املاک روش زمینی است لذا کلیه سازمانها و ارگانها در مراجعه مالکین برای انجام فعالیتهای نقشه محور مالکین محترم را به کارشناسان نقشه برداری ارجاع می دهند و در این بین هستند مالکینی که این کار را امری هزینه بر و ایجاد وقفه تلقی می نمایند که لازم است خدمت این دسته از مالکین عرض نمایم وجود نقشه دقیق و صحیح املاک در سیستم مختصات یو تی ام UTM امری است اجتناب ناپذیر که برای تمام املاک باید صورت پذیرد زیرا در صورت عدم وجود نقشه UTM  املاک قسمتی از پروسه سندی و مالکیتی زمین خدشه دار است و تنها با وجود این نقشه است که بحث مالکیتی املاک در کنار املاک و عوارض طبیعی و مصنوعی شهری و روستایی دیگر مشخص می گردد و شاید دلیل به تاخیر افتادن این امر در ایران نبود زیرساخت و کارشناسان کافی و خبره در انجام این امر می باشد .

چرا نقشه یو تی ام باید تهیه گردد:

اداره کل کاداستر سازمان ثبت املاک کشور پس از اجرای ماده 7 قانون جامع حدنگار( کاداستر)  در کشور تاسیس گردید و با توجه به اینکه در یک سیستم یکپارچه کاداستر ما نیاز به یک نقشه یکپارچه برای کل کشور داریم و داشتن یک نقشه یکپارچه نیاز به استفاده از یک سیستم مختصات یکپارچه و سراسری دارد لذا اداره کل کاداستر سیستم واحد خود را سیستم مختصات یو تی ام (UTM) قرار داد که در پست های قبلی این وبلاگ توضیحی مختصر در رابطه با این سیستم مختصات آمده است و نقشه ای که در این سیستم مختصات توسط کارشناسان نقشه برداری تهیه می گردد با نام نقشه یو تی ام و یا مختصات یو تی ام  معروف است .

جانمایی ملک در سیستم مختصات یو تی ام UTM بر روی نقشه مقیاس یک دوهزارم منطقه به اصطلاح کارشناسان نقشه یو تی ام UTM ملک نام دارد.

نقشه یو تی ام UTM ملک به دو طریق تهیه می شود که از هم از نظر فنی و هم از نظر حقوقی بسیار متفاوت هستند. به همین جهت هزینه نقشه یو تی ام UTM با توجه به روش تهیه نقشه یو تی ام UTM متفاوت است.

روش تهیه نقشه یو تی ام UTM ملک از نظر حقوقی و فنی به پاسخ این سوال بستگی دارد که آیا مالک موقعیت و مرزهای دقیق ملک خود را می داند یا خیر.

در مورد ملک های کوچک مسکونی و یا ملک های بزرگی که دیوار کشی دارند پاسخ این سوال واضح  است و بنابراین روش تهیه نقشه یو تی ام UTM نیز مشخص است. نقشه بردار کارشناس رسمی مرزهای ملک را با دستگاههای دقیق نقشه برداری و در سیستم مختصات جهانی یو تی ام جانمایی می کند. خروجی این عملیات نقشه یو تی ام  UTM ملک طبق معرفی مالک است. به این معنی که این مالک است که موقعیت و مرزهای ملک را به نقشه بردار معرفی و نقشه بردار دقیقا همان ملک با همان مرزهای اظهار شده از طرف مالک را در نقشه می آورد. بدین ترتیب کارشناس نقشه بردار مسئولیتی در قبال صحت موقعیت و مرزهای ملک ندارد.

در مورد ملک های بزرگ که مرز مشخص تثبیت شده ای ،مانند دیوار یا پی کنی، روی زمین ندارند، نقشه بردار کارشناس رسمی موقعیت مرزهای ملک را تثبیت و صحت آن را گواهی می کند.

دسته سوم ملک هایی هستند که مالک به طور کلی از موقعیت ملک بی اطلاع است. این ملک به ملک های گمشده معروف هستند که مالک از نظر حقوقی مالکیت ملک را دارد و سند رسمی دفترچه ای از ملک دارد اما نمی داند ملک کجا واقع شده است. در این موارد نقشه بردار کارشناس رسمی ابتدا موقعیت/آدرس ملک را بر اساس شماره پلاک اصلی و فرعی ملک پیدا می کند و سپس نقشه یو تی ام UTM ملک را تهیه و تایید می نماید.

نقشه یو تی ام UTM ملک های مشمول دسته اول به روش جانمایی ملک طبق معرفی مالک تهیه می شود و نقشه یو تی ام UTM ملک های مشمول دسته دوم و سوم به روش جانمایی ملک طبق سند تهیه می شود. در زیر توضیحات تکمیلی در مورد هر یک به تفکیک و به تفصیل آورده شده است:

جانمایی ملک طبق سند

این پروسه که جانمایی پلاک ثبتی نیز نام دارد، عبارت است از تعیین چهارگوشه ملک بر روی زمین طبق شماره ملک، درج شده در سمت راست بالای صفحه اول سند، به طوری که ابعاد و مساحت ملک با سند کاملاً منطبق باشد.

 این عملیات به دلیل دارا بودن بار حقوقی توسط کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضاییه امور ثبتی، و کاملاً مستقل انجام می شود. به این معنی که کارشناس رسمی مربوطه بدون توجه به محلی که مالک به عنوان ملک خود می شناسد کار جانمایی ملک طبق اطلاعات سندی را انجام می دهد. اگر موقعیت ملک روی محلی که مالک از ملکش می داند افتاد که فبها و اگر نه، نظر مالک تاثیری در تغییر نظر کارشناس ندارد. در واقع کارشناس رسمی امور ثبتی نقشه یو تی ام UTM موقعیت ملک را بر اساس عملیات کارشناسانه خود تایید و مهر می کند نه بر اساس اظهارات مالک.

موارد رجوع در این نوع پروژه ها عبارتند از:

1-    مالک سندی دارد که نمی داند موقعیت دقیق آن کجاست.

2-    سند قدیمی است و در ابعاد، مساحت و مرزهای ملک با ملک های مجاور ابهام وجود دارد.

این عملیات یک عملیات دفتری است و تقریباً یک هفته تا ده روز کاری زمان می برد.

جانمایی ملک طبق معرفی مالک

این عملیات یک عملیات فنی همراه با برداشت میدانی با تجهیزات مخصوص نقشه برداری است که به همین دلیل توسط کارشناس رسمی سازمان نظام مهندسی انجام می شود. به این ترتیبب که مالک از موقعیت ملک خود اطمینان دارد و این مالک است که چهارگوشه ملک و مرزهای آن با ملک های مجاور را به نقشه بردار معرفی می کند. نقشه بردار طبق اظهار مالک عملیات برداشت زمینی را انجام می دهد و نقشه موقعیت ملک در سیستم مختصات یو تی ام UTM تهیه و ممهور به مهر کارشناس رسمی نظام مهندسی مربوطه می شود.

این عملیات یک عملیات توام برداشت زمینی و کار دفتری است که معمولاً کمتر از یک هفته زمان می برد.

موارد رجوع در این نوع پروژه ها عبارتند از:

1-    تعیین مساحت و ابعاد دقیق ملک جهت ثبت و صدور سند تک برگی

2-    تعیین مختصات یو تی ام دقیق ملک جهت ثبت در سیستم کاداستری اداره ثبت مربوطه

3-    تغییر وضعیت محدوده ملک مانند تعریض کوچه، تعریض خیابان، عقب نشینی و غیره

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۸ ، ۰۳:۱۷
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659

جانمایی پلاک ثبتی و نحوه انجام امور مربوط به جانمایی

اگر سندی دارید که وضعیت یا موقعیت دقیق ملک آن مشخص نیست، یا زمینی دارید که در مورد حدود و همسایگی ها یا متراژ آن دچار شک و تردید، درگیری حقوقی یا هستید، راه حلی که توسط متخصصات امر پیش پای شما گذارده می شود عموما جانمایی پلاک ثبتی است.

از این طریق می توان علاوه بر موقعیت یابی دقیق ملک مذکور، تمامی پارامترهای مورد اهمیت برای شناسایی دقیق یک ملک نظیر موقعیت مکانی بر حسب GPS، میزان همسایگی ها، متراژ و وضعیت آن و را مشخص کرد. حال باید دید جانمایی پلاک ثبتی دقیقا چیست و چه نکاتی دارد.

جانمایی پلاک ثبتی چیست؟

جانمایی پلاک ثبتی روشی است که برای تعیین مکان ثبتی و زمینی دقیق یک ملک و تمامی پارامترهای مهم آن استفاده می شود. در سالیان دور، قانون به این شکل بوده که در مناطقی که ادارت ثبت اسناد تاسیس شده بود، منطقه به چند بخش کلی تقسیم می شده و با توجه به ترتیب مراجعه افراد به اداره ثبت به ملک آنها پلاک ثبتی اختصاص داده شده است. این نحوه ارائه پلاک ثبتی باعث به هم ریختگی پلاک ها و عدم هماهنگی منطقه ای آن ها شده است؛ به طوری که در یک همسایگی املاک ممکن است پلاک های ثبتی اختلاف عددی فاحشی داشته باشند.

در این وضعیت، در صورتی که سندی قدیمی داشته باشید که مکان دقیق آن را ندانید، احتمالا تنها با دیدن اطلاعات داخل آن نخواهید توانست محل دقیق ملک را به نحوی مشخص کنید که ادارات مربوطه آن را بپذیرند. در این موارد نقشه برداران با تطبیق مدارک موجود، جستجوی پلاک های ثبتی همسایگان، تهیه نقشه UTM و ۱/۲۰۰۰ (یک دو هزارم) و سایر موارد مکان دقیق ملک مزبور را روی نقشه و سیستم مختصات دو بعدی مشخص می کنند. به این پروسه، جانمایی پلاک ثبتی می گویند.

 

جانمایی پلاک ثبتی برای برای چه منظوری صورت میگیرد؟

جانمایی پلاک ثبتی برای املاکی استفاده می گردد که به هر دلیل، محل دقیق آن یا حدود دقیق آن مشخص نیست. برای معرفی محدوده دقیق یک ملک از جا نمایی پلاک ثبتی استفاده  می کنند. با توجه به عدم نظم در ارائه ی پلاک های ثبتی که در بخش قبل توضیح داده شد، اگر بخواهید هر کاری بر روی ملک خود انجام دهید (ملکی که در برخی اطلاعات آن مانند موقعیت مکانی دچار شک و تردید هستید) علاوه بر آنکه اداره مذکور در ارائه مجوزهای لازم و صدور مدارک لازم دچار مشکل خواهد شد، احتمالا خود شما نیز با همسایگان خود دچار تعارض خواهید شد. چون عمده این نوع از املاک، مواردی هستند که مالک آن ها سالها ار موقعیت مکانی ملک خود بی خبر بوده و احتمالا با گسترش شهر و ساخت و ساز ها، حریم و دیوار کشی ها تغییر کرده یا حتی در محدوده ملک او هم اکنون توسط شخصی دیگر ساخت و ساز انجام شده است.

اگر مشکلاتی مشابه مشکلات مطرح شده داشته باشید، تنها راهی که قانون تعیین کرده است تهیه جانمایی پلاک ثبتی و به همراه آن تهیه نقشه UTM است. از این طریق کلیه اطلاعات مورد نیاز به دست خواهد آمد.

جانمایی پلاک ثبتی و نکات آن:

تمامی املاکی که هم اکنون وجود دارند و برای آن ها سند، بنچاق و قولنامه موجود است، در ابتدا از یک سند بزرگتر که مربوط به اراضی آن منطقه بوده است تفکیک شده اند و پلاک ثبتی مستقل گرفته اند. به سند آن ملک بزرگتر، سند مادر می گویند. هر سند مادر در درون خود چندین و چند ملک را جای می دهد. بنابراین به احتمال زیاد سند مادر ملک شما و همسایگان شما مشترک هستند. در زمان تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی، باید کلیه اسناد قدیمی ملک مذکور و موارد مرتبط با آنها تهیه شود. از جمله مواردی که برای این کار نیاز است تهیه سند مادر منطقه است. این کار با راهنمایی کارشناسان خدمات نقشه برداری انجام می گردد.

سند و قولنامه های همسایگی ملک:

علاوه بر سند مادر، باید وضعیت معاملات، وضعیت سابق و وضع موجود املاکی که در همسایگی ملک شما هستند تهیه شود. با این کار و مشخص شدن مکان دقیق ملک خود، حدود مربوطه از میان املاک همسایه که حدود مشخصی دارند بیرون خواهد آمد. این کار به منظور مشخص شدن همسایگی های دقیق برای جلوگیری از تنش های احتمالی با مالکان سند همسایگان و جلوگیری از تعارض به ملک خودی است.

سند و مدارک ملک مورد نظر:

در پایان، برای تهیه جانمایی پلاک ثبتی دقیق که قابل ارائه به ادارات مربوطه باشد، نیازمند بررسی مدارک ملک خودی، استعلامات لازم و تهیه نقشه UTM از وضع موجود ملک هستیم. این کار با بررسی های کارشناسان مربوطه و با تهیه نقشه های لازمه انجام  و به پایان خواهد رسید. تمامی موارد تهیه شده باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری و نظام مهندسی باشد و ممهور به مهر تایید آن ها باشد.

برای اخذ سند تک برگی علاوه بر نقشه یو تی ام ، نقشه جانمایی پلاک ثبتی نیز از جمله مدارک الزامی است که باید به اداره ثبت مربوطه ارائه گردد.

نقشه جانمایی پلاک ثبتی تنها مدرکی است که مشخص می کند پلاک ثبتی درج شده در سند متعلق به همان قطعه زمینی است که اکنون قصد اخذ سند تک برگی آن را دارید و به نوعی قصد دارید سند به روز به آدرس فعلی بگیرید.

بر اساس ماده ۹ قانون آغاز عملیات ثبت عمومی مصوب سال ۱۳۱۰ ، در نقاطی که ادارات ثبت موجود بود، از تاریخ اجرای آن و در سایر نقاط پس از تشکیل ادارات ثبت با توجه به وضعیت و تناسب محل آن به چند قطعه یا ناحیه یا بخش تقسیم می شد و برای هر بخش یا ناحیه حدودی تعیین می شد که از هر جهت مشخص و قابل تفکیک از بخش یا ناحیه و حوزه ثبتی ادارات هم جوار دیگر باشد و به ثبت کلیه اموال غیر منقول واقع در ناحیه یا بخش اقدام و پلاک دهی می کردند که در اصطلاح ثبت، شماره تعیین شده برای هر ملک را پلاک گویند.    

اما از آنجایی که پلاک دهی به قطعات و ثبت در دفتر اسناد و املاک بر اساس مراجعه مالک به اداره ثبت بوده است، الزاماً قطعات مجاور دارای پلاک ثبتی پشت سر هم نیستند و می توان گفت در واقع هیچ گونه نظم و ترتیبی بر ان حاکم نیست. ممکن است مالکی پلاکی را در این خیابان به ثبت برسد ولی پلاک پشت سر آن متعلق به ملکی در چند خیابان آنطرف تر باشد. و به همین دلیل گاهاً احتمال اشتباه و جا به جایی پلاک های ثبتی وجود دارد.  به همین دلیل اخیراً اداره ثبت نقشه جانمایی پلاک ثبتی ممهور شده به مهر کارشناس رسمی را برای اخذ سند تک برگی در مورد اراضی فاقد سند (قولنامه ای) و اراضی با اسناد قدیمی اجباری کرده است. به این ترتیب از صحت تعلق سند به قطعه با مختصات یو تی ام فعلی قبل از صدور سند قطعی اطمینان حاصل می شود.

با توجه به توضیحات داده شده، اکیداً توصیه می گردد که قبل از معامله اراضی و املاک قولنامه ای و یا با سند قدیمی، از مالک استعلام پلاک ثبتی را درخواست کرده و ضمیمه معامله نمایید. وگرنه احتمال دارد که سند مورد معامله متعلق به ملکی دیگر باشد که حتی ممکن است خود مالک از این موضوع بی اطلاع باشد. وگرنه در آینده برای گرفتن سند تک برگی مطمئناً دچار مشکل خواهید شد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۸ ، ۰۳:۲۰
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659
يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۲:۵۳ ق.ظ

تهیه نقشه یو تی ام برای اخذ جواز ساخت شهرداری

کاربرد نقشه یو تی ام | نقشه یو تی ام سازمان آب | نقشه یو تی ام شهرداری | نقشه یو تی ام دادگستری

تهیه نقشه یو تی ام که در واقع مخفف کلمه Universal Transverse meractor  است، یکی از مراحل ثابت هر اقدام ثبتی یا تغییر برای یک ملک است. این نقشه از جمله مدارکی است که تمامی ادارات ایران به جهت دریافت اطلاعات کافی از ملک مورد نظر، آن را از متقاضیان طلب می کنند. نقشه یو تی ام از یک سیستم مختصات جهانی به وسیله عکس های هوایی یا گیرنده مولتی فرکانس شمیم (جی پی اس شمیم) یا به صورت جانمایی دستی در فایل های ۱/۲۰۰۰ سازمان نقشه برداری کشور  تهیه می شود .


هر جایی یا نقطه ای روی کره زمین مختصاتی به شکل X,Y دارد و در حقیقت با تهیه نقشه UTM یو تی ام  گوشه های ملک مورد نظر با دقت زیاد در حد میلیمتر بر روی کره زمین ثبت می شود.

از ویژگی های نقشه UTM  یو تی ام  به طور مختصر می توان به موارد زیر  اشاره نمود :

۱- تطبیق موقعیت ملک با مشخصات ثبتی ملک مورد نظر

۲ تعیین مساحت ملک مورد نظر در حد میلیمتر

۳-جهت ارائه به ارگان ها

تهیه نقشه UTM  یو تی ام

در حال حاضر به دلیل استفاده بالای نقشه UTM در ارگان های مختلف از قبیل اداره ثبت، شهرداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، اداره برق، اوقاف و. که در مقیاس های ۱/۱۰۰ ,۱/۵۰۰ ,۱/۲۰۰۰ و بسته به مقیاس مورد نظر نقشه یو تی ام  UTM استفاده می گردد‌.

با اطلاعات ثبتی سند مالکیت برای املاک مورد نظر جانمایی ملک در سیستم مختصات یو تی ام utm انجام می گیرد و این کار دقیق به وسیله کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری و مهندسین نقشه بردار نظام مهندسی با تجربه و تجهیزات نقشه برداری و عوارض موجود به صورت دقیق بر روی زمین پیاده می گردد.

با وجود کارشناسان ما  امکان انجام کلیه امور، عملیات و خدمات نقشه برداری مربوط به جانمایی و تهیه نقشه UTM یو تی ام و جانمایی بر روی نقشه های ۱/۲۰۰۰ سازمان نقشه برداری و نقشه های هوایی وجود دارد .

برداشت وضعیت موجود املاک و زمین های مسکونی و تجاری و کشاورزی و تفکیک اراضی تفکیک یا تقسیم بندی زمین ها از دیگر توانایی های ایران یو تی ام UTM میباشد و این عملیات بسته به تقاضا و یادر خواست کارفرما با استفاده از گیرنده مای مولتی فرکانس و دوربین های پیشرفته جهت برداشت و پیاده سازی مختصات ملک بوسیله کارشناسان رسمی دادگستری رشته نقشه برداری و امور ثبتی صورت می پذیرد.

همانطور که اطلاع دارید برای انجام طراحی و معماری و تک برگ کردن سند مالکیت نیاز به برداشت وضع موجود ملک از ملک مورد نظر در ارگان های دولتی واجب است و این نقشه باعث بدست آوردن اطلاعات کامل از وضعیت ملک می شود و در ادامه انجام طرح کمک بسیاری می کند با تهیه نقشه یو تی ام UTM  ابهاماتی از قبیل ابعاد، زوایا ، شیب ، ارتفاع و در ارگان های مختلف از قبیل شهرداری ها ، ادارات ثبت جهادکشاورزی و غیره بر طرف می‌شود.

نقشه UTM نقشه ای است که مختصات جغرافیایی ملک مورد نظر را ارائه می دهد.

نقشه UTM بر اساس یک سیستم مختصات جهانی تهیه می‌شود.

گفتنی است، هر نقطه از کره زمین مختصات منحصربه‌ فرد خودش را دارد.

به طور کلی با تعیین مختصات یو تی ام گوشه‌ های یک ملک، موقعیت آن با دقت خیلی زیاد در حد سانتی متر (صرفا با استفاده از gps دو فرکانسه) و به‌طور منحصر به‌ فرد روی کره زمین تثبیت می‌ شود.

برای تعیین مساحب دقیق ملک باید دقت شود که از gps های دستی به هیچ عنوان استفاده نشود.

این مختصات بیشتر مربوط به گوشه ها و شکستهای اضلاع زمین مورد نظر می باشد.

مختصات فوق الذکر می تواند در واحدهای مختلف بیان گردد که مرسوم ترین واحد آن همان utm) Universal Transverse Mercator) می باشد.

مختصاتی که در بالا به آن ها اشاره شد، قابل تبدیل به واحدهایی چون واحد های ذیل می باشند:

درجه

درجه دقیقه

درجه دقیقه ثانیه

این مختصات به صورت مسطح و کاملا افقی بیان می شوند.

خصوصیات و مزیت نقشه‌ های UTM به طور خلاصه و کاربردی عبارتند از:

جانمایی مشخصات ثبتی ملک با وضعیت مکانی ملک

تثبیت پلاک ملک موردنظر در موقعیت خود

به دست آوردن مساحت دقیق در حد سانتیمتر مربع (صرفا با استفاده از gps دو فرکانسه)

کاهش اختلافات ملکی با مختصات یکپارچه

تسهیل جانمایی و تطبیق املاک

امکان بررسی وضیعت دقیق موقعیت املاک

موردنیاز جهت درج در سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست سند مالکیت اداره ثبت (سیستم شمیم)

نقشه یو تی ام نقشه ای است که در آن موقعیت (محل وقوع ملک)، ابعاد و مساحت ملک با دقت سانتی متر و جدول مختصات یو تی ام UTM گوشه های ملک آورده شده است. به این ترتیب اگر به عنوان مثال نقشه یو تی ام UTM جهت ارائه به اداره ثبت اسناد و اخذ سند تک برگی مدنظر باشد، از روی این نقشه مساحت دقیق ملک و حدود اربعه ملک در سند درج می گردد و همچنین مختصات گوشه های ملک در سیستم اداره ثبت اسناد بایگانی می شود که هیچ شخص دیگری نتواند برای این ملک با این مختصات و موقعیت سندی اخذ نماید که این امر از بسیاری کلاهبرداری ها و زمین خواری ها جلوگیری می کند.

تهیه نقشه UTM و فایل مربوطه آن ، یکی از مراحل اخذ سند می باشد:

اخیراً اداره ثبت، شهرداری و یا هر اداره مرتبط اسناد و املاک برای انجام هر گونه امور مربوط به ملک،مالک را ملزم به تهیه نقشه یو تی ام می کند.

در نقشه یو تی ام که یک سیستم مختصات جهانیست گوشه های ملک با مختصات منحصر به فرد و دقیق بر روی زمین مشخص می شود.

به این ترتیب هیچ زمین دیگری با مختصات مشابه با این زمین بروی کره زمین نیست و اینگونه موقعیت ملک با دقت بالا بر روی کره زمین تثبیت می شود.

ضرورت تهیه نقشه یو تی ام UTM

۱- قرارگرفتن پلاک در مکان خود:

نقشه UTM با تعیین و تثبیت مختصات مختص به ملک مورد نظر ،مانع از ثبت مجدد ملک برای شخص دیگر و یا مانع اشتباه گرفتن قطعه زمین شما با هر قطعه دیگری بر روی کره زمین می شود.

۲- مشخص شدن مساحت دقیق:

در نقشه یو تی ام بامشخص شدن مختصات دقیق گوشه های ملک ودر نتیجه مساحت دقیق ملک مورد نظر، از متضرر شدن فروشنده و یا خریدار جلوگیری میکند و هم خریدار و هم فروشنده از مساحت دقیق ملک اطمینان می یابند.

۳- عدم تجاوز و تعارض:

از آنجا که در نقشه یو تی ام حدود و خط مرزی ملک با دقت بالا مشخص می شود بنابراین مانع هرگونه تعارض یا تجاوز عمدی یا غیرعمدی قطعه های مجاور نسبت به ملک مورد نظر می شود.

۴- کاهش اختلافات ملکی:

از آنجا که از طریق نقشه یو تی ام محل دقیق و درست ملک مورد نظرو همچنین حدود و خط مرزی به صورت دقیق تعیین شده لذا از هرگونه اختلافات ملکی و بلاتکلیفی ملکی جلوگیری می کند.

با توجه به اهمیت زیاد نقشه  لازم است توسط افراد متخصص انجام پذیرد گروه نقشه برداری ما دارای صلاحیت از سازمان نظام مهندسی نقشه های UTM دقیقی را ارائه می دهد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۸ ، ۰۲:۵۳
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659