نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | گروه نقشه برداری رادیان

تهیه نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | تهیه نقشه 1/2000 | تفکیک زمین | نقشه شمیم | ماده 147

نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | گروه نقشه برداری رادیان

تهیه نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | تهیه نقشه 1/2000 | تفکیک زمین | نقشه شمیم | ماده 147

نقشه یو تی ام | جانمایی پلاک ثبتی | گروه نقشه برداری رادیان
گروه نقشه برداری (رادیان نقشه) آماده همکاری جهت انجام کلیه امور ثبتی و نقشه برداری


شماره تماس: 09194187659

ایمیل: radianmap@gmail.com



شرح کامل خدمات نقشه برداری گروه رادیان نقشه توسط پیشرفته ترین تجهیزات نقشه برداری:

" ارائه نقشه های ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی "

_تهیه نقشه UTM جهت املاک قولنامه ای و سند مشاعی(ماده 147)
_تهیه نقشه UTM جهت تک برگی کردن سند املاک دارای سند
_جانمایی اسنادی که حدود دقیق ملک آن ها مشخص نیست؛ به همراه تاییدیه های لازم
_بررسی و تهیه نقشه های ثبتی مورد نیاز شهرداری ها ، ادارات ثبت ، …
_جانمایی پلاکهای ثبتی و بررسی تداخل با املاک مجاور
_بررسی و تعیین متراژ دقیق املاک با دوربینهای نقشه برداری
_بررسی طرح تفصیلی ملک
_تفسیر عکس هوایی املاک و اراضی
_جانمایی پلاکهای ثبتی روی عکس هوایی
_تهیه نقشه ۱/۲۰۰۰ پلاک ثبتی
_تهیه نقشه های بلوکی و کادر
_برداشت و تهیه نقشه عرصه و اعیان
طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۰۲ ب.ظ

تهیه نقشه یو تی ام املاک فاقد سند

 

 تهیه نقشه یو تی ام املاک فاقد سند | ثبت نام ماده 147

نقشه یو تی ام عبارتی است که این روزها زیاد می‌شنویم. همچنین با افراد زیادی روبرو شده‌ایم که تحت عنوان نقشه UTM یا ماده 147 نقشه‌های مختلفی در دست دارند و باز هم با مشکل مواجه هستند.

در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه پیدایش ماده 147 و ماده 148 و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم. در ادامه نیز روند درخواست صدور سند مالکیت را مرور خواهیم کرد. پس ابتدا تعریفی ساده از نقشه UTM برای شما بیان می‌کنیم:

نقشه یو تی ام یا همان نقشه UTM درحقیقت نقشه‌ای است که در مقیاس بزرگ از یک ملک تهیه شده و در آن موقعیت ملک و مجاوران آن با مختصات دقیق و در سیستم تصویر UTM مشخص شده باشد.

این نقشه به مالکین کمک می‌کند تا بتوانند موقعیت ملک خود را بصورت دقیق مشخص کرده و با استفاده از نقشه UTM بتوانند سند مالکیت اخذ کنند. مشخصاتی که به این شکل در نقشه ثبت می‌گردد مبنای تعیین مساحت ملک در سند مالکیت شده و به همین دلیل دقت برداشت اطلاعات مختصات در نقشه UTM از اهمیت خاصی برخوردار است.

 بهترین راه برای اطمینان از صحت برداشت اطلاعات مختصات و تضمین دقت و کیفیت کار این است که قبل از انجام این کار با مهندس نقشه‌بردار مشورت نموده و برای انجام این کار از کسانی استفاده کنیم که دارای پروانه نظام مهندسی می‌باشند.

بر اساس ماده ۱۴۷ قانون ثبت اسناد واملاک کشورمالکین اراضی بدون سند که آنها را در تصرف و تملک خود دارند ،در صورت ارائه مدارک قانونی دال بر مالکیت آن اراضی (اعم از عرصه و اعیانی) میتوانند جهت دریافت سند اقدام نمایند.یکی از مدارک اصلی  مورد نیاز اداره ثبت نقشه ملک مورد نظر در سیستم مختصات UTM میباشد که مختصات تمامی گوشه های ملک مورد نظردر آن قید شده و در جداول مربوطه نیز همراه حد فاصله آورده شده باشد. این نقشه ها باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری تهیه و تایید شده باشد تا اعتبار قانونی داشته باشد.تیم ما مفتخر است با استفاده از پیشرفته ترین دستگاهای  توتال استیشن و GPS این خدمات را ارائه دهد.

 به دلیل حجم بالای اراضی و اعیان فاقد سند و مراجعه مالکین و متصرفین این املاک به ادارات ثبت، قانون‌گذاران بر آن شدند تا قوانینی را در راستای تسهیل و تثبیت مالکیت این افراد و صدور سند مالکیت رسمی مصوب کنند. به همین دلیل، در سال 1351، موادی به قوانین موجود ثبتی آن زمان، که مصوب سال 1310 بود، اضافه کردند.

ماده 147 و ماده 148، جزء موادی بودند که در سال 1310 به قانون افزوده شدند. مواد 147 و 148، به منظور جلوگیری از عملکرد افراد سودجو که بطور غیرقانونی اقدام به تملک املاک افراد دیگر می‌نمودند، و یا بدون اجازه در املاک مشاعی اعیانی احداث کرده بودند، تصویب شده بود. این مواد، محدود به بعضی از شهرهای کشور می شدند و مقرر گردیده بود تا 3 سال از تاریخ تصویب، اجرا شوند. توضیح اینکه ماده 147 مربوط به صدور سند املاک شخصی و ماده 148 در خصوص صدور سند برای املاک وقفی دولتی و املاک متعلق به شهرداری می باشد.

در ادامه، در سال 57، اجرای ماده 148 تا 3 سال دیگر، تمدید شد و به کلیه نقاط کشور تسری یافت و در سال 58، این بازه زمانی به 5 سال افزایش یافت (تا آخر سال 63)، لیکن به دلیل نیاز مردم، اصلاحاتی روی ماده 147 و ماده 148 انجام گردید و در سال 65 به تصویب رسید. مطابق آن صاحبان زمین‌های با سند عادی و نیز مالکان ساختمان‌های احداث‌شده روی زمین‌هایی که به دلایل قانونی، امکان صدور سند مالکیت برای آنها امکان پذیر نبود، می‌توانستند سند مالکیت بگیرند.

اخذ سند مالکیت با ارائه نقشه یو تی ام (نقشه UTM) و در قالب ماده 147

مدتی بعد، مجدداً اصلاحاتی روی این دو ماده انجام گرفت و در سال 70 مورد تصویب واقع شد. مطابق ماده 147 اصلاح شده، چنانچه تا ابتدای سال 70، اعیانی بر روی زمینی احداث شده بود و همچنین اراضی کشاورزی و باغ‌ها، اراضی خارج از بافت شهرها و حریم آنها که تا ابتدای همین سال، خریداری شده بودند و مالکان آنها به دلیل موانع قانونی نتوانسته بودند، سند مالکیت بگیرند، می توانستند از ماده 147 استفاده کنند و املاک خود را تعیین وضعیت کنند.

بار دیگر، به دلیل جلوگیری از سوء استفاده بعضی افراد از مواد 147 و 148، اصلاحاتی روی آنها که در سال 70 مصوب شده بودند، انجام شد و در سال 78 به تصویب نهایی رسید و به مدت 5 سال تمدید گردید.

مراحل جریان کار برای صدور سند ملک طبق ماده 147 و 148

برای شروع عملیات ثبتی، متصرف ملک، درخواست خود را به اداره ثبت ارائه می‌کند. سپس اظهارنامه ثبتی تهیه می‌شود و عملیات تحدید حدود بنا به درخواست متصرف و در قالب ماده 147 به نام ایشان انجام می‌گیرد. سپس سند مالکیت صادر شده و ملک در دفتر املاک ثبت می شود. شکل زیر، این مراحل را در قالب یک فلوچارت کاری نمایش می‌دهد.

مراحل تهیه نقشه UTM و اخذ سند مالکیت

 همانطور که از فلوچارت بالا مشخص است، اقدام مهمی که باید در مرحله تحدید حدود انجام گیرد، تهیه نقشه یو تی ام توسط اهل فن می‌باشد. تهیه نقشه UTM به منظور استخراج ابعاد، مساحت، مختصات دقیق گوشه‌های ملک و نیز جانمایی ملک بر روی نقشه‌های پایه (مانند نقشه 1:2000 و ) انجام می‌گیرد.

بعد از تهیه نقشه یو تی ام و استخراج موقعیت صحیح ملک، می توان از عدم تعارضات و لغزش‌های ملکی نیز اطمینان حاصل نمود و حتی با در اختیار داشتن نقشه‌های ثبتی، به شماره پلاک اصلی و فرعی ملک و املاک اطراف آن دست یافت.

 

روش‌های تهیه نقشه یوتی ام

 نقشه UTM، بنا بر درخواست متقاضیان، به دو روش تهیه و به ایشان ارائه می شود:

روش اول: برداشت وضع موجود ملک با دوربین نقشه برداری (بدون GPS دوفرکانسه دقیق) و سپس جانمایی ملک بر روی نقشه‌های پایه مانند نقشه‌های مقیاس 1:2000 سازمان نقشه برداری کشور

روش دوم: برداشت وضع موجود ملک با بکارگیری دستگاه GPS دوفرکانسه دقیق به منظور استخراج مختصات گوشه‌ها، ابعاد و مساحت ملک. در این روش نیز می‌توان بعد از ترسیم هندسه ملک، آن را بر روی نقشه‌های پایه، جانمایی نمود.

 به منظور تسریع در فرآیند تهیه نقشه UTM و ارائه به اداره ثبت اسناد و املاک کشور، بهتر است که این نقشه ها توسط کارشناس دارای پروانه نظام مهندسی و یا کارشناس رسمی دادگستری تهیه، ترسیم و ممهور به مهر کارشناسی شود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۰۲
شماره تماس کارشناس رادیان نقشه 09194187659